Program "Samogłoski i wykrzyknienia"
Witam,
jestem posiadaczką dwóch książeczek "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze". Nie za bardzo umiem sobie poradzić z ich instrukcją. Czasami rzeczy, które są banalne są najtrudniejsze. Zakładam maluchowi słuchawki, pokazuję jednocześnie książeczkę. Czy mam pokazywać palcem po kolei czy zmieniać tylko rysunki? Mam profesjonalne słuchawki i nie słychać na zewnątrz, co teraz leci akurat z płyty, także nie wiem, jak to zrobić. I czy też mam powtarzać czy wystarczy jak dziecko słyszy w słuchawkach.
Kinga

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kingo,
może Pani zainstalować przełącznik, który pozwoli Pani słyszeć na zewnątrz, to co dociera do dziecka przez słuchawki. Inaczej nie będzie Pani mogła ani pokazywać samogłoski lub wyrażenia dźwiękonaśladowczego, ani nawet odwracać kartek.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania”  stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®. Można także wykorzystać program "Kocham czytać" - www.we.pl. Warto korzystać z programu "Moje pierwsze słowa" - www.wir-wydawnictwo.com, A. Kosiba Samogłoski i "Gdzie jest A?" www.konferencje-logopedyczne.pl oraz A. Bala "Przedszkolak kocha czytać" (www.we.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska