Warszawa

Porady naszych Ekspertów

9-latka ma problemy z czytaniem

Dzień Dobry,

mam wielką nadzieję, że Pani tym razem także odpowie i zaradzi coś na nasze troski. Pierwsze wskazówki otrzymałam od Pani prawie rok temu - prosiłam o radę jak pracować z córką, która niewyraźnie mówiła. Zastosowałam się do wszystkich Pani zaleceń i w pracy wykorzystaliśmy materiały rekomendowane przez Panią. Pracuję z córką już 10 miesięcy, jest olbrzymia poprawa, córka mówi wyraźniej, ale pomimo regularnych ćwiczeń nadal są problemy z mową, czytaniem, wyrażaniem się. Chodzi do 2 klasy, ma prawie 9 lat, ma problemy z czytaniem, w jej mowie występują agramatyzmy, ma często problemy ze sformułowaniem tego, co chce powiedzieć, ma ubogie słownictwo. Przeprowadziliśmy badania w poradni pedagogicznej, w wyniku której stwierdzono przeciętną sprawność funkcji intelektualnych i zaburzenia percepcji słuchowej, organizacji wzrokowo - przestrzennej oraz brak integracji słuchowo - wzrokowo - ruchowej, a także, przede wszystkim, zaburzona bezpośrednia pamięć słuchowa oraz synteza sylabowa i analiza fonemowa.

Córka dzięki Pani zaleceniom i polecanym specjalistycznym publikacjom nauczyła się czytać. Czyta w miarę płynnie, ale tylko druk zastosowany w tych książeczkach. Z tekstami ze swoich podręczników nadal ma olbrzymie problemy. Tak samo jest z pisaniem. W dużym przybliżeniu można stwierdzić, iż większość wyrazów w czytaniu i pisaniu przekręca. Mamy problemy ze znalezieniem właściwej terapii, a poza tym bardzo trudno jest się dostać na jakąkolwiek terapię. Nawet jeżeli uda się zapisać na jakieś zajęcia, to odbywają się najwyżej 2 razy w miesiącu, a ja nie mogąc w nich uczestniczyć nie wiem, jak pracować z dzieckiem w domu. Mogłabym regularnie ćwiczyć w domu, ale nie wiem jak. Jedyna nadzieja w tym co Pani może mi podpowiedzieć. Bardzo proszę o jakieś kolejne wskazówki. Pracowaliśmy z tekstami wspomagającymi czytanie metodą sylabową, ćwiczenia grafopercepcji lewo i prawo półkulowe, słucham i uczę się mówić \"trudne głoski\".

Pozdrawiam i serdecznie dziękuje za już okazaną pomoc.

Krystyna
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Krystyno,

 

z zajęć w których prowadzący nie pozwala uczestniczyć rodzicom należy zrezygnować. Nie wiem, w jakiej części Polski Pani mieszka, proszę sprawdzić na stronie www.szkolakrakowska.pl czy w pobliżu Pani miejsca zamieszkania nie ma terapeuty MK.

Tak długo utrzymujące się problemy z opanowaniem gramatyki wymagają głębszej diagnozy.


Aby wspomóc dalszy rozwój umiejętności czytania Córki może Pani skorzyzstać z podręcznika, ćwiczeń i poradnika dla rodziców "Kocham szkołę" (www.wir-wydawnictwo.com). Podręcznik uwzględnia łagodne przejście od wielkiego druku do małego. Wielu dzieciom pomogły ćwiczenia przygotowane przez K. Sedivy "Czytanie programowane" (www.we.pl)


Mam nadzieję, że poradnia  wystawiła już zaświadczenie o dysleksji.
Nad rozumieniem tekstów pisanych można popracować korzystając z pomocy przygotowanych przez dr Sławkę Orłowską-Popek ("czytanie ze zrozumieniem" - Wydawnictwo WIR).


Jeśli Pani nie znajdzie nikogo, kto Pani pomoże, to może warto przyjechać na 2-3 dni podczas ferii do Krakowa i umówić się na terapię do dr Sławki Orłowskiej-Popek, która pokaże wszystkie konieczne ćwiczenia (kontakt przez biuro Centrum Metody Krakowskiej - dorota@konferencje-logopedyczne.pl).

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: zaburzenie rozwoju, nauka czytania, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć