Brak dostępu do wiedzy o sytuacji szkolnej córki
Jestem w trakcie sprawy rozwodowej. Choć mam sądowo zabezpieczone kontakty z 7-letnią córką w co drugi weekend i każdy wtorek po szkole to od początku roku szkolnego nie miałem możliwości zobaczenia podręczników ani zeszytów córki (matka we wtorek odbiera dziecko i mi przekazuje bez plecaka) i odrobić ani jednej pracy domowej. Wychowawczyni zasugerowała matce aby umożliwiła mi to (dodam, że córka ma najwięcej w klasie zaległości) jednak wobec stanowczego sprzeciwu matki szkoła na tym poprzestała i słyszę, że nic więcej nie mogą zrobić. Czy taka postawa matki może być dla pedagoga podstawą do skierowania matki do Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (tam córka ma założoną przeze mnie kartę, ale matka twierdzi, że dziecko nie jest \"rozwodowe\", i żadnych psychologów nie uznaje). Kto sprawuje nadzór nad merytoryczną pracą pedagoga szkolnego - do kogo mogę się jeszcze zwrócić o pomoc? Czy rzeczywiście pedagog szkolny i dyrektor szkoły mogą twierdzić, że na tym kończy się ich rola (raz zasugerowali) i mam to uregulować w sądzie? Nadmienię, że nie mam ograniczonych praw rodzicielskich, a matka na każdym polu eliminuje mnie z życia dziecka - w tym z życia szkolnego córki.
Piotr

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowny Panie,
jeżeli nie ma Pan ograniczonych praw rodzicielskich, to ma Pan pełne prawo
do udziału we wszystkich aspektach wychowania córki. Jeżeli więc matka
dziecka ogranicza Pana prawa do udziału w wychowaniu (np. uniemożliwia wgląd
w zeszyty szkolne córki), łamie tym samym postanowienia Sądu Rodzinnego. Ma
Pan możliwość powiadomienia o tym Sąd Rodzinny, z jednoczesną prośbą o
interwencję i zmianę sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej. W takim
przypadku radzę skonsultować się ze swoim prawnikiem.
Rodzice dziecka w kontaktach między sobą i w wychowaniu dziecka powinni
kierować się naczelną zasadą, jaką jest dbanie o dobro dziecka.
Nadzór merytoryczny nad pracą pedagoga szkolnego sprawuje dyrektor szkoły.
Praca dyrektora zaś nadzorowana jest przez pracowników Kuratorium Oświaty.
Pedagog szkolny może skierować dziecko na badanie do Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej, nie ma zaś podstaw do kierowania matki na
badania. Pracownik szkoły mógłby złożyć wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w
sytuację rodzinną, jeżeli zauważa nieprawidłowości w sprawowaniu opieki nad
dzieckiem w domu.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek