Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Żłobek dla 2-latki w Wielkiej Brytanii

Witam,
ja i mąż jesteśmy Polakami mieszkającymi w UK. Chcemy posłać
nasza niespełna 2-letnią córkę do żłobka i oboje się zamartwiamy czy to nie będzie dla niej trauma. Chcemy, aby córka poznała angielski jak najwcześniej, ale nie chcemy jej nadmiernie stresować lub spowodować procesu odwrotnego do zamierzonego?

Co zrobić, jeśli oboje w domu rozmawiamy po angielsku i taką też mamy telewizję? A w żłobku nie ma osoby polskojęzycznej? Jak pomoc dziecku z przystosowaniem się do nowej sytuacji? Agnieszka
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Agnieszko,
nie rozumiem dlaczego rozmawiacie Państwo w języku angielskim będąc Polakami. Czy potrafi Pani w obcym języku mówić do dziecka tak, by przekazać mu pełnię miłości i poczucia bezpieczeństwa? Proszę na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl odszukać w zakładce "do pobrania" artykuły na temat dwujęzyczności. Warunkiem prawidłowego rozwoju intelektualnego i EMOCJONALNEGO dziecka jest opanowanie języka etnicznego, a potem języka większości. Język angielski, przez edukację i tak stanie się funkcjonalnie pierwszy.


Jeśli córeczka nie musi iść do żłobka to odradzam zbyt wczesne oddawanie własnego dziecka instytucji. Z telewizji należy zrezygnować całkowicie, do 3 roku życia (badania amerykańskie, kanadyjskie i niemieckie) dziecko nie powinno oglądać TV.

 

Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy na
ekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenie NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).

 

Oto lektury na ten temat:
Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci).

 

Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper,


Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion,


Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura,


Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls,


Stanisław Kozak "Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach". Wydawca: DIFIN Rok wydania: 2014

 

Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: dwujęzyczność, żłobek, rozwój językowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć