Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Opóźniona mowa i powracające jąkanie się

Witam serdecznie, bardzo proszę o poradę. Moja córka skończyła w lipcu 8 lat. Ma bardzo opóźnioną mowę. Do logopedy zaczęliśmy chodzić, jak córka skończyła 3,5 roku, pierwsze widoczne rezultaty były dopiero ok. 6 roku życia, nadal korzystamy z logopedy. Córka miała dwukrotnie badania EEG:

1 badanie 2011 r.:"badanie wykonano we śnie spontanicznym. I, II stadium snu NREM. Bioelektryczne cechy snu wyrażone. Wysokonapięciowe wrzeciona snu o apl. do 160 uV. Zapis na pograniczu normy".

2 badanie 2012 r. "badanie wykonano podczas zasypiania i snu spontanicznego. Cechy morfologiczne, symetryczna podstawowa czynność bioelektryczna odpowiada dla wieku i stanu badania. Z oprowadzeń czołowo-centralnych rejestrują się dość liczne pojedyncze i po kilka fale ostre o ampl. 110-230 uV wyraźniej po stronie prawej. Obecne sa grupy fal ostrych wierzchołkowych. Zapis ze zmianami zlokalizowanymi".

Co to więc oznacza? Ja nadal nie wiem - neurolog stwierdził że nie ma tu patologii neurologicznych i temat zamknął. Dziecko przyjmuje codziennie eye q.

Pod koniec lipca dziecko, które nadal ma olbrzymią wadę wymowy zaczęło się bardzo jąkać, nie mogło zdania krótkiego nawet powiedzieć, nie było żadnych przeżyć wyjątkowych, nie było jakoś specjalnie pobudzone, podniecone. Jąkanie, zacinanie pojawiało się i wcześniej, ale były to krótkie epizody, ze względu na to, że mało mówiło, nie potrafiąc mówić. Logopeda nie zauważyła takich zdarzeń.

Od rozpoczęcia wakacji postanowiłam też zrobić przerwę córce w podawaniu eye q, bo tak powiedział neurolog, by zawsze w roku kalendarzowym robić choć miesięczną przerwę w kuracji - zestawiłam to z pojawieniem się tego strasznego jąkania. Po 2-3 tygodniach mowa wróciła do "normy", stricte jąkania nie było, krótkie zacięcie owszem, ale to też rzadko. Zaś od piątku wróciło znowu jąkanie. W sobotę, wczoraj - w niedzielę jakby wzmożone. O co chodzi? Pytam się córki czy
przeżywa szkołę, czy czymś się martwi, twierdzi że nie.

Poza tym często mi zgłasza, że boli ją główka. Nie są to jakieś mocne bóle, bo po 15-20 min nie pamięta o bólu, a nawet czasami twierdzi, że boli, a potem biega po podwórku bez przejęcia. Jednak ja bardzo się przejmuję. Tym bardziej, że to jedynaczka i mam obsesję na punkcie jej zdrowia. Od małego alergia, astma, ciągłe infekcje wirusowe i bakteryjne, leżenie w szpitalu i etc. Zawsze była lękliwa, strachliwa i
płaczliwa, i taka jest nadal.

Proszę o pomoc, co robić z tym powracającym jąkaniem - nie było żadnych sytuacji stresujących. Czasami jest napięta atmosfera w domu, ale kto tego nie ma. Proszę o sugestię, co robić, gdzie się udać. Dziękuję z góry za pomoc, Adriana
dr Alicja Kabała - logopeda, logopeda medialny

dr Alicja Kabała

logopeda, logopeda medialny

Odpowiedź:

Droga Pani Adriano,
niestety, nie mam żadnych uprawnień do analizowania wyników badań EEG. Myślę, że jeśli lekarz neurolog stwierdził, iż nie zauważa patologii neurologicznych - można zaufać tej opinii.

 

Pani Adriano, nabywanie, rozwój systemu językowego jest ściśle powiązany, a nawet można powiedzieć - uwarunkowany, odpowiednim poziomem rozwoju funkcji poznawczych. Dla harmonijnego przebiegu rozwoju językowego niezbędny jest odpowiedni poziom sprawności, m.in. słuchowej, ruchowej oraz niezakłócony przebieg procesu kształtowania się dominacji stronnej (w tym dominacji lewej półkuli dla funkcji językowych).


Nie pisze Pani, czy córka miała robioną diagnozę, m.in. rozwoju językowego.
Z Pani opisu wynika, że córka zaczęła bardzo późno mówić, że ma poważną wadę wymowy (nie pisze Pani jaką) oraz że terapia logopedyczna bardzo powoli przynosi efekty.


Sugerowałabym spotkanie z doświadczonym logopedą w celu przeprowadzenia diagnozy rozwoju poznawczego oraz zbadania wzorca dominacji stronnej. Myślę, że te wyniki ułatwią odpowiedzi na pytania o źródło trudności córeczki w procesie rozwoju językowego, a w dalszej kolejności będą niezwykle pomocne w ustalaniu programu terapii. Polecam kontakt z Centrum Metody Krakowskiej (www.szkolakrakowska.pl), na stronie internetowej znajdzie Pani również listę terapeutów.


Ułatwi to kontakt z osobą przyjmującą najbliżej Państwa miejsca zamieszkania.
Problem niepłynności mówienia jest dość złożony, a przyczyny trudne do ustalenia. Zazwyczaj jest to splot wielu czynników, zatem sytuacje stresowe, bądź emocjonalne na pewno nie są tymi, które wywołują niepłynność. Niestety, przebieg jąkania również często charakteryzuje się cyklicznością, tzn. epizody jąkania przeplatają się z okresami płynnego mówienia. Wydaje mi się, że w przypadku córeczki problem jąkania trzeba analizować w szerszym kontekście
trudności nabywania systemu językowego.


Sugerowałabym zatem rozpocząć od pełnej diagnozy rozwoju poznawczego.

Pozdrawiam serdecznie
Alicja Kabała


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć