8 -atek nie mowi
Witam,
Mam ogromną prośbę... Opiekuję się chłopcem z upośledzeniem ruchowym, który ma 8 lat i nie mówi (natomiast wszystko rozumie). Przyjechał z rodzicami do Irlandii niedawno i nadal oczekuje w kolejce do operacji
ścięgien, aby mógł prostować nóżki i rączki. Chciałabym pomóc i w trakcie
zabaw mogłabym ćwiczyć z nim mowę, ale nie znam prawidłowych ćwiczeń. Jestem pedagogiem z 16-letnim stażem, ale z logopedią miałam jak dotąd niewiele do czynienia. Czy mogłaby mi Pani pomóc i podać odpowiednie ćwiczenia? Z góry serdecznie dziękuję.
Adrianna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Adrianno,
Nie znam dziecka, nie wiem jak funkcjonuje, nie wiem jak Pani sprawdzała rozumienie. Zwykle je badamy poprzez podawanie obrazków, wypełnianie poleceń, wskazywanie. Czy Pani to sprawdziła, czy tylko opiera się na przekazie rodziców, którzy nie znają mechanizmu rozumienia z kontekstu i konsytuacji? Radzę więc zapoznać się z moimi artykułami na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl  i rozpocząć budowanie systemu fonetyczno-fonologicznego od samogłosek (ilustracje do samogłosek i gesty artykulacyjne, pomagające dzieciom realizować samogłoski i sylaby znajdzie Pani na stronie Centrum Metody Krakowskiej i programu słuchowego (www.arson.pl).