Warszawa

Porady naszych Ekspertów

5-latek nie mówi

Witam,
Mam synka, który w styczniu skończy 5 lat i nie mówi.
Jacob kiedy miał 2 latka dostał diagnozę autyzm dziecięcy, na początku zaczynał coś tam mówić proste słowa i sylaby, zanim wystąpiły u niego objawy autyzmu. Później zaczął zapominać wszystkie te słówka, jak mama, tata, tita itp. My mieszkamy w Szwecji. Razem z mężem jesteśmy Polakami, także w domu porozumiewamy się w języku polskim, ale na rok czasu poszedł do przedszkola i wydaje mi się, że dostał jeszcze traumy z nowym językiem.
Oczywiście mamy tu logopedę, która nie pomaga mu w wymowie.
Ja trochę ćwiczę z nim w domu wymowę, ale tylko tyle co znajdę na internecie. W przedszkolu nie uczą go wcale. Logopedzi tutaj mają tylko jedną terapię behawioralną, mamy spotkania raz na dwa tyg. po 1 godzince, to tak jakby nic.
Tę metodę ćwiczymy w domu, ale boję się, że on nie będzie mówił wcale, ponieważ logopeda stwierdziła, że nie ma jeszcze takiej potrzeby żeby go uczyć.
Chciałabym zacząć jakieś ćwiczenia z metody krakowskiej, czy koniecznie muszę zakupić książkę, bo niby są opisy na internecie ale to chyba za mało. Czy sama zdołam nauczyć go mowy polskiej w domu?
Proszę o radę
Kiedy z 2 tyg. temu ćwiczyliśmy sylaby to jakieś tam wymawiał, teraz jakby mał regres same samogłoski i to nie wyraźne.
I prośba: czy mogłabym dostać od Pani kilka wskazówek jak przywrócić mu spółgłoski?

Justyna
dr hab. Marta Korendo - Logopeda

dr hab. Marta Korendo

Logopeda

Odpowiedź:

Szanowna Pani,
nie wolno czekać ani chwili dłużej z rozpoczęciem intensywnej terapii mowy. Przede wszystkim trzeba kupić płytki z programem "Słucham i uczę się mówić" (www.arsom.pl) - Synek musi ich słuchać koniecznie przez słuchawki, codziennie. Proszę zacząć od trzech pierwszych płyt i książeczek.

Koniecznie trzeba ćwiczyć samogłoski, powtarzanie, wskazywanie na kartonikach oraz samodzielne czytanie. Opis ćwiczeń znajdzie Pani w poradniku prof. jagody Cieszyńskiej "Kocham uczyć czytać" oraz w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna". Musi Pani skorzystać z publikacji opisujących ćwiczenia, przede wszystkim z książki prof. Cieszyńskiej "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" - tam wiele ćwiczeń jest dokładnie opisanych.

Jeśli chodzi o spółgłoski - należy ćwiczyć je przez program słuchowy wskazany wyżej oraz naukę czytania według programu "Kocham czytać" (www.we.pl). Może Pani samodzielnie wydrukować sylaby na osobnych kartonikach (koniecznie duży druk, czcionka bezszeryfowa). Gotowy zestaw znajdzie Pani na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl. Sylab, podobnie jak samogłosek, uczymy według programu powtarzanie-rozumienie-nazywanie, czyli najpierw zachęcamy dziecko do powtarzania, potem sprawdzamy, czy potrafi wskazać lub podać, a na końcu prosimy o samodzielne przeczytanie.

Równolegle należy uczyć dziecko rozumienia mowy - wykonywania poleceń, np, daj.... Wskazywania: gdzie jest auto?.

Ważne są także ćwiczenia lewej półkuli: szeregowanie, sekwencje, relacje, różnicowanie. Opis tych ćwiczeń znajdzie Pani w podanych już publikacjach.

Terapia musi odbywać się codziennie, a Synek musi siedzieć przy stoliku.

 

Życzę powodzenia i wytrwałości.

Marta Korendo

Zobacz inne porady w tematyce: autyzm, wymowa

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć