Szanowna Pani,
nie wolno czekać ani chwili dłużej z rozpoczęciem intensywnej terapii mowy. Przede wszystkim trzeba kupić płytki z programem "Słucham i uczę się mówić" (www.arsom.pl) - Synek musi ich słuchać koniecznie przez słuchawki, codziennie. Proszę zacząć od trzech pierwszych płyt i książeczek.
Koniecznie trzeba ćwiczyć samogłoski, powtarzanie, wskazywanie na kartonikach oraz samodzielne czytanie. Opis ćwiczeń znajdzie Pani w poradniku prof. jagody Cieszyńskiej "Kocham uczyć czytać" oraz w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna". Musi Pani skorzystać z publikacji opisujących ćwiczenia, przede wszystkim z książki prof. Cieszyńskiej "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" - tam wiele ćwiczeń jest dokładnie opisanych.
Jeśli chodzi o spółgłoski - należy ćwiczyć je przez program słuchowy wskazany wyżej oraz naukę czytania według programu "Kocham czytać" (www.we.pl). Może Pani samodzielnie wydrukować sylaby na osobnych kartonikach (koniecznie duży druk, czcionka bezszeryfowa). Gotowy zestaw znajdzie Pani na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl. Sylab, podobnie jak samogłosek, uczymy według programu powtarzanie-rozumienie-nazywanie, czyli najpierw zachęcamy dziecko do powtarzania, potem sprawdzamy, czy potrafi wskazać lub podać, a na końcu prosimy o samodzielne przeczytanie.
Równolegle należy uczyć dziecko rozumienia mowy - wykonywania poleceń, np, daj.... Wskazywania: gdzie jest auto?.
Ważne są także ćwiczenia lewej półkuli: szeregowanie, sekwencje, relacje, różnicowanie. Opis tych ćwiczeń znajdzie Pani w podanych już publikacjach.
Terapia musi odbywać się codziennie, a Synek musi siedzieć przy stoliku.
Życzę powodzenia i wytrwałości.
Marta Korendo
Komentarze