Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Jak pomóc 6-latkowi?

Pani Profesor,
Mam taki problem. Jestem mamą chłopca w wieku 6 lat i 7 m-cy. Aktualnie chodzi do zerówki w przedszkolu. Do przedszkola zaczął chodzić w wieku 3,5 lat. Pierwszy rok w przedszkolu był bardzo trudny, synek nie chciał tam chodzić, płakał. Trwało to ok. 2 miesięcy. Później było już dobrze. Do obecnego przedszkola chodzi drugi rok – zwykle z chęcią, lubi Panią. Synek jest bardzo wrażliwym chłopcem i naszym jedynym dzieckiem. Dlatego bardzo martwi mnie bardzo opinia Pani z przedszkola, jak też niektóre własne spostrzeżenia. Według Pani z przedszkola Danielek chętnie bawi się z innymi dziećmi, ale nie jest inicjatorem zabaw, nie wychodzi z własnymi propozycjami. Jest lękliwy, wycofany, unika konfliktów. Zachowuje dystans wobec osób dorosłych. niechętnie rozmawia, unika kontaktu wzrokowego. Odpowiada krótko, zdawkowo. Nie okazuje w przedszkolu radości z osiągniętego wyniku czy pochwały, nie dzieli się przeżyciami i doświadczeniami w czasie zajęć i rozmów swobodnych z nauczycielem. Bawi się z innymi dziećmi, ale nie jest inicjatorem zabaw. Sprawność intelektualna kształtuje się na przeciętnym poziomie, choć w niektórych przypadkach odstaje od grupy. Opowiadając obrazki potrafi wymienić osoby i przedmioty oraz określić czynności, nie tworzy narracji. Potrafi przeprowadzić analizę i syntezę sylabową słów, nie potrafi dokonywać analizy i syntezy głoskowej. Nie potrafi przeczytać wyrazu. Rzadko wypowiada się zdaniami złożonymi. W zakresie matematyki rozpoznaje i nazywa cyfry. Prawidłowo przelicza i porównuje zbiory w zakresie 10. Zna figury geometryczne. Mocną stroną jest dobrze rozwinięta sprawność dokonywania syntezy elementów percepcyjnych, dobra spostrzegawczość wzrokowa. Wykazuje się właściwym rozumieniem znaczenia słów i pojęć. Prace ręczne wykonuje na bardzo dobrym poziomie. Sprawnie rysuje szlaczki i odtwarza wzory. Potrafi skupić uwagę na dłużej. Słabszy rozwój wykazuje w zakresie takich funkcji jak rozumowanie arytmetyczne i pamięć słuchowa bezpośrednia. Niektóre głoski wymawia niepoprawnie w związku z czym chodzi na zajęcia logopedyczne.
W domu synek jest wesoły, lubi się zaczepiać z tatą, psocić, przytulać. Nie ma problemów ze spontanicznym kontaktem wzrokowym, kiedy jednak jest w sytuacji stresu jego wzrok ucieka. Czasem bardzo trudno dowiedzieć się od niego tego co robił w przedszkolu, co było np. na obiad, czym i z kim się bawił, co robili z panią. Muszę czasami mocno się pomęczyć by cokolwiek od niego wyciągnąć. Mamy też duże trudności z czytaniem, zna literki wymienia je, ale nie potrafi złożyć prostych wyrazów (buntuje się i nie chce czytać).
Nie wiem co mam robić w tej sytuacji, jak pomóc swojemu dziecku zarówno w nauce zwłaszcza czytania, jak też w zakresie komunikacji i w sferze emocjonalnej.
Pozdrawiam serdecznie i bardzo proszę o pomoc i wskazówki.

Agata
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Agato,

Bardzo mnie smucą takie listy, bo przecież kłopoty Synka były widoczne od kilku lat i wówczas mogłabym skutecznie mu pomóc, a teraz problemy nawarstwiły się i trudno podjąć decyzję, czy ważniejszy jest rozwój społeczny dziecka czy nauka czytania.
Rozumiem z Pani listu, że psycholog wykonał badanie wystandaryzowanym testem i stąd ta uwaga o przeciętnym poziomie intelektualnym. Jednak pojawia się też uwaga o dysharmonii rozwojowej. Czy więc psycholog nie zaproponował terapii stymulującej zaburzone sfery? Czy nie zaproponował pomocy w nauce czytania? Po cóż więc robić badanie dziecku, gdy się je zostawia bez pomocy.
Nic Pani nie pisze o dominacji stronnej (lateralizacja ręki, oka, ucha, nogi), która wpływa na trudności w czytaniu.
Moje sugestie:
1. aby poprawić artykulację, proszę zastosować program słuchowy "Słucham i uczę się mówić - Trudne głoski" - www.arson.pl, koniecznie w słuchawkach.
2. do nauki czytania, podręcznik dla sześciolatków "Kocham szkołę" - www.wir-wydawnictwo.com. NIE WOLNO GŁOSKOWAĆ i NAZYWAĆ LITER.

Niepokoi mnie brak kontaktu wzrokowego, to może skutkować brakiem rozumienia relacji społecznych. Te umiejętności można sprawdzić, a zarazem ćwiczyć. Polecam: "Powiedz mi, co odczuwasz" - www.we.pl oraz "Ćwiczenie rozumienia sytuacji społecznych" - M. Korendo, M. Gawor "Emocje i relacje społeczne" (www.konferencje-logopedyczne.pl).

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć