Szanowna Pani Urszulo,
trzylatek powinien budować zdania złożone współrzędnie i podrzędnie. Przede wszystkim należy z otoczenia dziecka całkowicie wyeliminować wysokie technologie (zabawki dźwiękowe, radio, komputer, tablet, smartfon, telewizja – nawet gdy jest tylko w tle, a dziecko nie patrzy na ekran), ponieważ uniemożliwiają one słuchanie mowy z otoczenia. Oprócz intensywnej stymulacji językowej, polecam ćwiczenia stymulujące lewą półkulę mózgu (takie jak sekwencje wzrokowe, słuchowe, ruchowe układanki lewopółkulowe). Wszystkie ćwiczenia opisane są dokładnie w książce J. Cieszyńskiej i M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia". Najlepiej byłoby, gdyby zgłosiła się Pani z Synkiem do specjalisty na diagnozę pozwalającą dokładnie określić zarówno poziom językowy, jak i poziom pozostałych funkcji poznawczych. Dzięki temu będzie można ustalić indywidualny plan stymulacji. Opóźniony rozwój mowy negatywnie wpływa na rozwój społeczny, emocjonalny i intelektualny dziecka.
Pozdrawiam
Katarzyna Biernacka
Komentarze