Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Trzy i pół latek mało mówi

Dzień dobry,

mój trzy i pół latek bardzo mało mówi. Wyrazy dźwiękonaśladowcze nie sprawiają mu problemów. Mówi dużo pojedynczych słów, ale ciężko jest mu połączyć je w zdanie. Czasem powie proste zdanie, np. "Ja mam takie ato (auto)". "Mama chodź". "Tata patrz". "Ja tego nie (chcę)". Jego zdania bardziej przypominają "Kali jeść, Kali pić". Poza tym rozwija się prawidłowo (tak mi się wydaje). Z książeczkami typu akademia 3-4 latka radzi sobie bez problemu. Układa puzzle, które na opakowaniu mają 5+. Ma dobry kontakt z rówieśnikami i starszym o trzy lata bratem. Zna kolory, reaguje na wszystkie polecenia, jest pogodny, towarzyski. Przejeżdżając obok miejsca, w którym kiedyś był (wystarczy nawet raz), zwraca uwagę i po swojemu mówi co tam było lub co tam robił. Dodam, że urodził się w umiarkowanej zamartwicy, dostał 7 pkt w pierwszej minucie. Chodzimy do logopedy, byliśmy u neurologa i wszyscy mówią, że nic złego na razie się nie dzieje. Bardzo proszę o Pani zdanie w naszej sprawie.

Dziękuję i pozdrawiam
Urszula
mgr Katarzyna Biernacka - Logopeda, filolog polski

mgr Katarzyna Biernacka

Logopeda, filolog polski

Odpowiedź:

Szanowna Pani Urszulo,  

 

trzylatek powinien budować zdania złożone współrzędnie i podrzędnie. Przede wszystkim należy z otoczenia dziecka całkowicie wyeliminować wysokie technologie (zabawki dźwiękowe, radio, komputer, tablet, smartfon, telewizja – nawet gdy jest tylko w tle, a dziecko nie patrzy na ekran), ponieważ uniemożliwiają one słuchanie mowy z otoczenia. Oprócz intensywnej stymulacji językowej, polecam ćwiczenia stymulujące lewą półkulę mózgu (takie jak sekwencje wzrokowe, słuchowe, ruchowe układanki lewopółkulowe). Wszystkie ćwiczenia opisane są dokładnie w książce J. Cieszyńskiej i M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia".  Najlepiej byłoby, gdyby zgłosiła się Pani z Synkiem do specjalisty na diagnozę pozwalającą dokładnie określić zarówno poziom językowy, jak i poziom pozostałych funkcji poznawczych. Dzięki temu będzie można ustalić indywidualny plan stymulacji. Opóźniony rozwój mowy negatywnie wpływa na rozwój społeczny, emocjonalny i intelektualny dziecka. 

 

Pozdrawiam 

Katarzyna Biernacka

Zobacz inne porady w tematyce: opóźniony rozwój mowy, problemy z mówieniem

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć