Zaburzony rozwój mowy u 4-latka
Witam,
Mój synek mało mówi głównie po swojemu. Zamiast mamo mówi nanu. W tym roku zaczął chodzić do przedszkola i panie przedszkolanki zauważyły, że jest agresywny wobec innych dzieci potrafi podejść do dziecka i zacząć je kopać bez powodu. W domu nie zauważyłam takiego zachowania co jedynie, że łatwo się denerwuje jak mu się coś zabrania albo mówi, że nie wolno tak robić to wpada w płacz albo biegnie do tej osoby żeby ją bić. Niechętnie chce rysować kredkami. Na rowerku 3-kołowym nie chce mu się pedałować. Proszę o jakąś opinię. Dziękuję!
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
Z Pani listu wnioskuję, że jednak i w domu chłopiec jest agresywny, skoro jak Pani sama pisze "wpada w płacz albo biegnie do tej osoby żeby ją bić". Agresja u synka wynika z braku komunikacji językowej i doprawdy nie rozumiem, jak można było tak długo czekać i pozostawić dziecko bez pomocy. W przedszkolu nasilają się nieprawidłowe zachowania, bo sytuacji stresogennych jest więcej. Synek, bez języka, nie rozumie reguł społecznych i nie może nawiązywać satysfakcjonujących relacji z rówieśnikami.
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska