Droga Pani Moniko,
pod koniec pierwszego roku życia dziecko wypowiada kilka wyrazów, które najczęściej zbudowane są z powtórzonych sylab, np. mama, tata, pa pa, da, baba, am. Na podstawie Pani krótkiego opisu można byłoby powiedzieć, że zasób słownictwa używanego przez Córeczkę nie odbiega od normy statystycznej. Natomiast nie pisze Pani nic o rozumieniu. Pod koniec 1. r. ż dziecko rozumie już kilka słów, reaguje na imiona domowników, nazwy częściej używanych pokarmów, nazwy sytuacji (np. kąpiel). Nie rozumie jeszcze zdań, niemniej powinno się do dziecka mówić zdaniami prostymi, krótkimi frazami, poprawnymi.
Jeśli niepokoi Panią rozwój mowy Córeczki, sugerowałabym spotkanie z doświadczonym logopedą, który przeprowadzi diagnozę rozwoju językowego, jak również poznawczego.
Oczywiście, może Pani również sama ćwiczyć z dzieckiem, stymulować rozwój. Po tak krótkim opisie, trudno wskazać konkretne ćwiczenia.
Polecam książkę J. Cieszyńskiej, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna" (www.we.pl), w której znajdzie Pani mnóstwo wskazówek i ćwiczeń do pracy z Córeczką.
Pozdrawiam,
A.Kabała
Komentarze