4,5-latka nie mówi
Witam,
moja 4 letnia córeczka (4 lata i 3 miesiące.) nie mówi, porozumiewa się za pomocą gestów i pojedynczych wyrazów. Jesteśmy pod opieka neurologopedy i uczęszczamy na terapie SI niestety bez większych rezultatów. Martusia praktycznie wymawia parę słów "mama, mam am, ao (gdy mówi do taty), aha, lala, nie". Córeczka jest drobną dziewczynką z niskim napięciem mięśniowym. Waga i wzrost poniżej normy dla jej wieku. Podczas badań, które wykonywaliśmy u niej nie wykryto żadnej choroby oprócz niedoczynności tarczycy. Słuch w porządku, badania genetyczne także, laryngologiczne, neurologicznie też. Badania psychologiczne dotyczące rozwoju itp. wyszły nadzwyczaj dobrze, ponad normę. Neurologopeda, do którego uczęszczamy oraz Pani od ćwiczeń Si zapewnia, że Martusia w końcu przemówi. Jestem załamana, nie wiem, kogo już prosić o pomoc i jak jej pomóc. W ćwiczeniach domowych Martusia nie chce powtarzać ani próbować wymawiać słów których wie że nie wymówi, ćwiczenia z nią są bardzo trudne gdyż zakrywa buzię chowa się-tak samo u neurologopedy. Jednak się nie poddajemy. Poza tym jest wesołą dziewczynką, która uwielbia zabawy z rówieśnikami. Widzę, że chciałaby dużo nam powiedzieć, nawet czasem się stara ale nic z tego nie da się zrozumieć gdyż nie wybiega w mowie poza sylaby, które wymawia. Jedyny nasz sukces to to, iż około 2 miesiące temu zaczęła dmuchać - wcześniej tylko nosem. Gdzie jeszcze szukać pomocy, gdzie najbliżej nas znajdziemy kogoś, kto nam coś jeszcze może podpowiedzieć, doradzić Jak jeszcze ćwiczyć z Martusią? (jesteśmy z okolic Opola). Proszę o pomoc.
Mama Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
nie pisze Pani jakimi testami Córeczka była badana,proszę pamiętać, że cząstkowe badania, w których dziecko wypadło dobrze jeszcze nic nie mówią o jej rozwoju poznawczym. Dziecko, które ma 4 lata i nie buduje zdań gramatycznie poprawnych, nie zadaje pytań  nie może rozwijać myślenia abstrakcyjnego, co musi wpłynąć na rozwój intelektualny.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl)  i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
W Opolu nie ma terapeuty MK, ale we Wrocławiu znajdzie Pani  Joannę Łozowicką i Olgę Szwabowicz (kontakt przez CMK - magda@konferencje-logopedyczne.pl)
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska