Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Opóźniony rozwój mowy

Witam,
Skopiuję opinie od psychologa i proszę o poradę.
"Poziom i sposób funkcjonowania syna w badaniu psychologicznym był bardzo zróżnicowany i zależy od charakteru przydzielonych zadań. W próbach niewerbalnych, w których komunikacja słowna była nie tylko zbędna, ale i niewskazana chłopiec działał dość chętnie, z wyraźnym zainteresowaniem, w zadowalającym stopniu skupiony... Co prawda w przypadku utrzymywania trudności przerywał wysiłek i rozpoczynał inne aktywności (układał klocki, porządkował kredki), jednak zasadniczo działał dość efektywnie, uzyskał wynik w granicach poziomu przeciętnego.
Dużo mniej korzystną postawę przejawiał w teście ogólnym, uwzględniając kompetencje werbalne i bezsłowne (dolna granica normy). Był słabo zmobilizowany do wysiłku, często nie wykonywał poleceń badającego. Potrafi długo siedzieć i patrzeć się w punkt na ścianie, w okno, nie reagując.
Syn jest praworęczny, trzymanie narzędzia piśmienniczego prawidłowo. Kolorując obrazek stosuje 1 barwę, mało dokładnie wypełnia elementy, przekracza linie konturowe.
Odlicza głośno do 10, rozpoznaje cyfry i litery, dobre tempo nazywania obrazków, potrafi wskazać, w którym zbiorze znajduje się mniej/więcej elementów. Prawidłowo nazywa figury geometryczne, wskazuje brakujące elementy na obrazkach, buduje wieże z klocków według podanego wzoru".
Syn ma 5 lat. Proszę o poradę czy to może być podejrzenie autyzmu?

Mama
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Mamo Pięciolatka,

Opinia psychologa dotyczy jedynie poziomu rozwoju intelektualnego, nie ma tu ani słowa o komunikacji językowej, kontakcie społecznym. Nie wiem dlaczego podejrzewa Pani autyzm, być może obserwuje Pani stereotypie, brak zabawy i trudności z prowadzeniem dialogu. Nie mam żadnych informacji na ten temat. Z tematu wynika, że Synek ma opóźniony rozwój mowy, czy to oznacza, że nie wypowiada niektórych głosek, czy też, że nie buduje zdań???
Czy nie wykonał poleceń psychologa, bo ich nie rozumiał czy nie podjął 
zadania, bo było zbyt trudne? Przy braku odpowiedzi na te pytania nie 
mogę udzielić żadnej rady.

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: rozwój, psycholog, opóźniony rozwój mowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
a

Przeczytaj również

Warto zobaczyć

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). Pragniemy poinformować cię iż dbamy o twoją prywatność i bezpieczeństwo twoich danych. Stosujemy się do zasady minimalizacji zbieranych danych. Strona czasdzieci.pl używa plików cookie by świadczyć Państwu usługi na najwyższym poziomie. Możecie Państwo w każdej chwili zmienić ustawienia cookie swojej przeglądarki. Więcej informacji oraz przysługujące ci prawa znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Zamknij (×)