Jak reagować na złe zachowanie dziecka?
Witam,
Moja córka ma 2 i pół roku samotnie ją wychowuje, gdyż jej tato zmarł gdy miała niecałe 2 latka i miała z nim rzadki kontakt. Teraz od jakiegoś czasu jestem w związku i moja córka buntuje się, gdy mój chłopak przychodzi do nas, wygania Go z domu mówi mu "idź stąd", czasami nawet go uderzy. Ogólnie wygania też inne osoby z rodziny jak przyjdą do nas albo jak My idziemy do kogoś, jak ktoś do niej coś mówi to ona mówi "idź stąd". Tłumacze jej, że ją kocham i jest dla mnie ważna, ale ona mimo wszystko się buntuje. Czasami bawi się z nim i jest ok, a czasami jak wspomniałam wcześniej wygania Go, bije... Nie wiem co mam robić i dlaczego ona tak się zachowuje? Proszę o pomoc.
Barbara

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Córeczka jest zazdrosna o uwagę mamy. Może jest często w centrum Pani
uwagi i nie lubi tym dzielić się z innymi. Proszę powoli przyzwyczajać
ją do partnera. Część czasu poświęcić na wspólną zabawę, część na naukę
samodzielnej aktywności. Córeczka jest jeszcze malutka i dopiero uczy
się tej błogosławionej przez wszystkich rodziców umiejętności. Proszę
się zastanowić czym jest w stanie się chwilę samodzielnie zająć i
zaplanować takie aktywności. Może to być krótka bajka, prosta układanka,
zabawa lalami i misiami, które będzie przykrywała szmatkami. Powolutku
malutka nauczy się szanować innych w otoczeniu. Na bicie innych proszę
reagować, mówić, że tak nie wolno, przytrzymywać rączkę udaremniając
uderzenie.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak