Droga Pani Moniko,
Dla dalszego rozwoju intelektualnego dziecka dwujęzycznego ważne jest opanowanie języka etnicznego. Słusznie uważa Pani, że dziecko Polaków za granicą najpierw powinno opanować język rodziców. Skąd jednak Pani synek zna słowa w języku angielskim?
Ma Pani niewiele czasu do września, bo wówczas sytuacja dramatycznie ulegnie zmianie i język polski jeśli nie będzie opanowany ulegnie zamrożeniu (nie będzie się dalej rozwijał). Język angielski stanie się funkcjonalnie pierwszy. Dlatego warto pracować 2 godzinny dziennie przy stoliku. Polecam książkę, w której opisane są wszystkie ćwiczenia, a także omówiony został problem dwujęzyczności - "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje
2. Nauka czytania małych dzieci metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
3. Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program "Kocham czytać", www.we.pl) – 10 minut dziennie.
4. Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - I etap - "Sekwencje, Szeregi" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
5. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze