Czy to autyzm?
Witam,
Mój syn ma 7 lat i całościowe zaburzenia rozwojowe, z eeg wyszło, że ma padaczkę, bierze leki, mało mówi. Zaczął mówić jak miał 5 lat, nie lubi bawić się z dziećmi, mówi np. wylał picie. Ma zaburzenia bodźców sensorycznych. Syn niechętnie podejmuje kontakt werbalny, często się wycofuje, nie maluje, nie wycina, nie lepi z plasteliny, na spacerach ucieka, wpadł pod samochód. Zabawkami nie bawi się tylko rzuca. Nie lubi hałasu np. wiertarki. Nie lubi chodzić do kościoła, robi kilka rzeczy naraz, ogląda bajkę, rzuca zabawki i słucha muzyki, zatyka uszy, biega i skacze, jedną bajke ogląda chyba juz od 3 lat - "Myszkę Miki". Gdzie mam się z nim udać? nie wiem co mam robić. Z synem naprawdę coś jest nie tak, od urodzenia był inny, nie lubiał się przytulać, późno zaczął chodzić, mówić - teraz jest na etapie 3 lat.
Justyna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Przede wszystkim powinna Pani udać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej w miejscu Państwa zamieszkania, gdzie po obserwacji i badaniu dziecka, zostaną udzielone Pani informacje na temat placówek edukacyjno-terapeutycznych dla syna. Poradnia to ważne miejsce dla przyszłości dzieci z zaburzeniami i / lub opóźnieniem rozwoju. To tu orzeka się o potrzebie specjalnego kształcenia, a według wszelkiego prawdopodobieństwa Pani syn takiego właśnie potrzebuje. Na objęcie go programem wczesnej interwencji jest zdecydowanie za późno. Prawdopodobnie po diagnozie zostaną wskazane Pani do wyboru ośrodki specjalne szkolno-wychowawcze, w których specjaliści mogą pracować z nim indywidualnym programem terapeutycznym. Niezbędne jest również nauczenie Pani jak pracować w warunkach domowych. Tylko przy jednakowych, wspólnych oddziaływaniach rodziców i terapeutów przychodzi trwały efekt.
Z opisanych przez Panią objawów wynika, że najpilniejszą sprawą jest podjęcie intensywnej terapii metodą integracji sensorycznej (SI). To skuteczna terapia. Bez tego jego zachowanie dalej będzie całkowicie zdezintegrowane i chaotyczne. Zalecam również diagnozę w kierunku zaburzeń autystycznych oraz ocenę ilorazu inteligencji.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska