Droga Pani Marzeno,
Pisałam w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych", że rozwijanie kompetencji społecznych rozpoczyna się od najważniejszej grupy społecznej - rodziny. To w gronie najbliższych osób, z pełnym poczuciem bezpieczeństwa dziecko uczy się, że nie jest najważniejsze, że trzeba się podzielić
zabawką/cukierkiem, że trzeba ustąpić babci miejsca, podać jej pantofle i przez chwilę nie mówić gdy mama rozmawia przez telefon. Dziecko musi zaakceptować te reguły w domu, by mogła je przyjąć w przedszkolu. Można też zaprosić kolegę/koleżankę do zabawy w domu, ale ponieważ pewnie nie ma kontaktu z polskimi dziećmi, trzeba przede wszystkim wymagać respektowania reguł rodziców.
Warto nazywać emocje, opowiadać o regułach postępowania w bajkach, nazywać te reguły opisując historyjki obrazkowe.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze