Jaka diagnoza? Kto dokonuje diagnozy?
Mój syn ma 3 lata i 9 miesięcy, urodził się jako wcześniak. W 34 miesiąc dostał 10 punktów, nie był leczony, oddychał prawidłowo miał długo żółtaczkę, ok 3 miesięcy wysoki poziom birubiny. Bardzo mało mówi, logopeda i psycholog zalecił nam diagnozę sugerując zespół Aspergera. Czy powtarza się diagnozę dla potwierdzenia wyniku? Kto stawia taka diagnozę podobno 3 osobowy zespół? Czy zespół Aspergera można określić już u 3 latka? Syn chodzi od niedawna do przedszkola lubi kontakt z dziećmi wręcz przepada za grupą. Czy autyzm można wykluczyć? U syna jest kontakt wzrokowy natomiast bardzo denerwuje się każdym niepowodzeniem ale trwa to krótko, lubi się przytulać całować, ma nadwrażliwość słuchową nie lubi wysokich dźwięków, boi się ich do niektórych się potrafi przyzwyczaić np. odkurzacz.
Pozdrawiam.
Pytanie przesłała Pani Renata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Renato,
diagnozę zespołu Aspergera stawia specjalista, i nie musi być to zespół. Dr Marta Korendo jest specjalistą w zakresie tego zespołu, prowadzi diagnozy i terapię, ma ogromne doświadczenia i wiele publikacji. Może Pani przeczytać artykuł dr Korendo na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz zadać jej pytanie na forum.
Naturalnie autyzm można wykluczyć.
Pani Synek to prawie czterolatek i konieczne jest rozpoczęcie terapii nawet jeśli to tylko nadwrażliwość słuchowa. Dr Marta Korendo z pewnością zaleci Pani program słuchowy, ale musi mieć pełne dane na temat rozwoju języka Synka.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska