Droga Pani Kamilo,
regres w rozwoju komunikacji, o którym Pani pisze zwykle wskazuje na spektrum autyzmu, dlatego warto już rozpocząć stymulację rozwojową zanim wszystkie zachowania się ujawnią i utrwalą.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych, program: "Słucham i uczę się mówić" - najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia"
oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych należy natychmiast włączyć "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 20 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować
układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski"
(www.konferencje-logopedyczne.pl). Warto zastosować "Czytanie prawopółkulowe - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.konferencje-logopedyczne.pl)
Powinna Pani udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować.
Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Komentarze