4-latek nie potrafi się sam ubrać
Mam problem z moim 4 letnim synem który nie potrafi się sam ubrać,
ubiera skarpetki na lewą stronę, spodnie jeśli ubierze to odwrotnie,
koszulki nie potrafi sam ściągnąć - płacze, że nie potrafi. Pokazywałam mu
wiele razy jak powinien to zrobić, a on nadal płacze, że nie wie jak to
było. Chciałam dodać, że dziecko pod innymi względami moim zdaniem rozwija się prawidłowo np potrafi dodawać liczby, pisać cyfry i litery, zna polski i angielski alfabet itp. Jak mu pomóc, czy to tylko kwestia ćwiczeń ?
Pytanie przesłała Pani Ada

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
Myślę, że kwestia ćwiczeń, ale także kwestia Pani oczekiwań w stosunku do 4latka. Jeśli syn zakłada skarpetki nie na te nogi co trzeba, a Pani go upomina że zrobił to nieprawidłowo, to dziecko właśnie w taki sposób reaguje. Traci motywację i czuje, że nigdy nie sprosta Pani oczekiwaniom. Dlatego nie warto się starać. To co może Pani zrobić to zaakceptować fakt, iż skarpetki są założone nie tak jak trzeba lub spodnie tył na przód. Pochwalić dziecko za starania i za wytrwałość. I nie zwracać uwagi na niedoskonałość w działaniu. (czasem należy zacisnąć zęby i nie zwracać uwagi na walory estetyczne:-))
Proszę także zapytać jak w przedszkolu radzi sobie synek, być może nieporadność jest okazywana wyłącznie w domu.
Może Pani także dziecku delikatnie pomóc, np. ja założę jedną skarpetkę, a ty drugą; ja założę koszulkę a ty spodnie. Lub może Pani ubierać np. misia, a synek w tym samym czasie ubiera siebie.
Pozdrawiam i życzę wytrwałości
Dorota Kalinowska