4-latka nie chce się ubierać
Witam,
U nas problem z ubieraniem był zawsze, ale jakoś zawsze udało się ubrać córkę. Horror zaczął się tydzień temu, kiedy to pierwszy raz zabraliśmy córkę do fryzjera. Bała się, ale siadła na fotel, nie dała sobie zapiąć peleryny, dlatego fryzjerka obcinała jej włosy bezpośrednio na sukieneczkę. Pół głowy obcięła jej bez problemu, jednak drugie pół już na siłę, bo nie było wyjścia. Na następny dzień jeszcze poszła do przedszkola, jakoś się ubrała, kolejne 2 dni też się w coś ubrała. Ale teraz nie ma możliwości wyjść z nią z domu. Nie da sobie założyć nic. Twierdzi, że wszystkie ubrania ją gryzą. Kupiłam nową bluzeczkę, ale nawet nie przymierzyła. Lata po domu, albo naga albo w majteczkach. Zachowuje się jak normalne dziecko w jej wieku - bawi się, maluje, układa puzzle, tyle że bez ubrania. Próba założenia czegokolwiek przez nas siłą nie skutkuje, gdyż jest olbrzymia histeria, wręcz spazmy, że robimy jej krzywdę, bo ją to boli i gryzie. A jak tylko ją puścimy z rąk to w sekundę wszystko zrzuca i znowu jest zadowolona. Proszę o pomoc, jakąś podpowiedź, bo my już sami sobie chyba z tym nie poradzimy. Chyba, że samo jej przejdzie.
Marta

Beata Wojciechowska - psycholog, audio-psycho-fonolog, specjalista psychopedagogiki
Beata Wojciechowska
psycholog, audio-psycho-fonolog, specjalista psychopedagogiki
Odpowiedź:
Witam Pani Marto,
Wydaje się, że pierwszą sprawą jest odciążenie emocji z tego tematu. Jest to paradoks, że akceptacja danego stanu rzeczy zwykle jest punktem wyjścia do jego zmiany.
Pani Marto, jeśli córka zawsze miała z tym problem, jak Pani pisze, jest prawdopodobne, że ma jakiś rodzaj nadwrażliwości na dotyk. Tego typu trudności zwykle wiążą się ze słabą integracją między układami zmysłowymi. Mogą się także wiązać ze skutkami niewygaszonego odruchu Moro lub odruchu cofania. Kiedy te zostają wciąż aktywne jako automatyczne reakcje systemu nerwowego na dany bodziec mogą powodować właśnie nadwrażliwość na dotyk. Warto byłoby poszukać jakiegoś dobrego specjalisty, który mógłby stwierdzić czy córka potrzebuje czy też nie, terapii wygaszania odruchów specjalnymi ćwiczeniami. Warto także poszukać specjalisty od Integracji Sensorycznej. W diagnozie prowadzonej pod tym kątem są elementy uwzględniające zbadanie tego rodzaju nadwrażliwości u dziecka.
Dodatkowo z pewnością warto znaleźć dobrego rehabilitanta, który podjąłby się poprowadzenia masażu taktylnego. On z pewnością pomógłby córce oswoić się z dotykiem skóry i pomógłby nauczyć się radzenia sobie z nim w zwykłych warunkach życiowych.
Pozdrawiam serdecznie
Beata Wojciechowska