Jak dowartościować dziecko?
Moja córka ma 5 lat. Od momentu, gdy skończyła 2,5 roku chodzi do przedszkola i bardzo dobrze się tam czuje. Jest samodzielna i mądra. Martwią
mnie jej zachowania, których nie kontroluje tzn. wąchanie rąk, mruganie oczkami. Zachowania te pojawiają się na przemian. Gdy nie mruga, zaczyna
wąchać rączki i inne rzeczy, których dotyka. Od 1,5 roku Ola ma brata.
Jestem pewna, że wiele się w jej życiu zmieniło. Ona o tym mówi, że bardziej
kochamy synka. Ja staram się jej tłumaczyć, że jest inaczej. Nie wiem jak
podejść do sprawy jej wiary w siebie. Wydaje mi się, że brakuje jej własnego
zdania. Obawiam się, że nie potrafiłam jej tego nauczyć (sama teraz zdaję
sobie sprawę, że ja też tego nie umiem). Jak mogę to naprawić? Chciałabym
aby mniej ważne było dla niej zdanie innych. Myślę, że to ją trochę
ogranicza.
Pytanie przesłała Pani Ala

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
Myślę, że zachowania opisywane to sposób rozładowania napięcia emocjonalnego przez córkę. Z dużym prawdopodobieństwem Pani obserwacje są słuszne i ma to związek z rodzeństwem. Być może istotny jest tu także inny czynnik, o którym Pani nie wspomniała. Nie wiem natomiast jaki ma to związek z brakiem pewności siebie. To, ze córka jasno i otwarcie komunikuje, że Pani bardziej kocha syna, bardziej mi wskazuje na brak pewności co do Pani uczuć do córki. Co ma Pani na myśli, że córka może nie mieć własnego zdania? Jakie zachowania córki o tym świadczą? Ten temat nie jest dla mnie jasny.
Jeśli chodzi natomiast o rozładowanie napięcia to proszę się zastanowić co powoduje wzmożone napięcie? W jakich momentach w ciągu dnia dziewczynka wącha ręce czy mruga. Jeśli zaobserwuje Pani te chwile, łatwiej będzie mogła Pani córci pomóc. A tymczasem sugeruję opowiadania terapeutyczne relaksacyjne, wykonywanie z córką ćwiczeń wg metody ruchu rozwijającego, masażyki, wspólne codzienne działania/aktywności/zabawy. Gdy widzi Pani, że córka prezentuje takie zachowania proszę jej poświęcić czas i pełną uwagę. Nie należy karcić za to dziecka, wyśmiewać i poniżać.
Sugeruję także konsultację z psychologiem, podczas której będzie miała Pani możliwość dokładnego przedstawienia sytuacji i ustalenia odpowiedniego wsparcia dla córki i Państwa.
Życzę powodzenia
Dorota Kalinowska