6-latek z autyzmem
Szanowna Pani Profesor!
Moje pytanie dotyczy 6-letniego chłopca, u którego w wieku 3 lat zdiagnozowano autyzm. Pomimo trzech lat terapii w poradni psychologiczno-pedagogicznej kontakt z dzieckiem jest utrudniony, nie potrafi odpowiedzieć na konkretne pytania: Kto? Co robi? Czyta wszystkie sylabki osobno, ale kiedy ma przeczytać cały wyraz - głoskuje. Stąd moje pytanie: czy w przypadku tego właśnie chłopca, u którego echolalie pojawiają się nagminnie, mogę zastosować program słuchowy Pani Elżbiety Wianeckiej? Chłopiec posługuje się bowiem całymi zdaniami, ale "sam dla siebie", w ogóle nie wykorzystuje języka do komunikacji. Czy program słuchowy nie będzie działał stymulująco na jego echolalie?
Pytanie przesłała Pani Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
proszę zastosować program E. Wianeckiej - "Fleksja", "Przyimki", by dziecko uczyło się rozumienia oraz zastosować program E. Wianeckiej "Pytam i odpowiadam". Ważne są także wszystkie ćwiczenia stymulujące lewą półkulę mózgu ćwiczenia pamięci sekwencyjnej, ćwiczenia szeregowania, sekwencji i relacji. Te pomoce znajdzie Pani na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl
O innych ćwiczeniach dla dzieci z autyzmem może Pani przeczytać w książce "Wczesna diagnoza i terapia autyzmu. Metoda krakowska", książka dostępna jest w księgarniach w większych miastach lub na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl. Echolalie będą się stopniowo wycofywały gdy chłopiec będzie więcej rozumiał i gdy wyłączy się wszystkie stymulacje prawopółkulowe (telewizja, komputer,muzyka)
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska