Szanowna Pani Lucyno,
niestety na odległość nie jestem w stanie określić przyczyn problemów Pani Brata. Jednak niezależnie od przyczyn, należy skupić się na działaniu. Polecam wprowadzenie:
1. Programu słuchowego „Słucham i uczę się mówić”, który ułatwia powtarzanie, gdyż czas trwania sylab jest wydłużony. Chłopiec musi słuchać codziennie, koniecznie w słuchawkach.
2. Gestów Artykulacyjnych, które ułatwiają powtarzanie i pomagają wywołać głoski, które jeszcze w mowie się nie pojawiły. Dokładne informacje na temat tej techniki znajdzie Pani w książce J. Cieszyńskiej „Metody wywoływania głosek”.
3. Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania®. Tą metodą nauczyło się czytać wiele dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. Przydatne pozycje, to: seria „Kocham czytać” (Wydawnictwo Edukacyjne), pakiet „Moje sylabki” (WiR).
4. Ćwiczeń stymulujących lewą półkulę mózgu, takich jak:
- układanki lewopółkulowe,
- sekwencje (wzrokowe, słuchowe, ruchowe),
- szeregi.
5. Ćwiczeń pamięci symultanicznej i sekwencyjnej.
6. Ćwiczeń motoryki (małej, dużej oraz praksji oralnej).
7. Ćwiczeń kategoryzacji.
Więcej informacji na temat tych ćwiczeń oraz przydatnych pomocy znajdzie Pani na stronie www.CentrumMetodyKrakowskiej.pl, polecam również lekturę książki Prof. J. Cieszyńskiej „Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”. Najlepiej byłoby, gdyby specjalista określił rozwój funkcji poznawczych Pani Brata i na tej podstawie ustalił indywidualny program terapii oraz pokazał jak ćwiczyć w domu.
Listę terapeutów Metody Krakowskiej® znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Pozdrawiam
Katarzyna Biernacka
Komentarze