Szanowna Pani Anno,
pracę nad artykulacją należy rozpocząć od ćwiczeń umiejętności prymarnych – uwagi słuchowej i słuchu fonemowego, ćwiczeń oddechowych oraz ćwiczeń praksji oralnej, przygotowujących dziecko do wypowiadania głosek. Oprócz tego należy zastosować program słuchowy „Słucham i uczę się mówić”. W celu ułatwienia dziecku zapamiętania układu warg lub miejsca artykulacji, polecam wykorzystać technikę Gestów Artykulacyjnych (J. Cieszyńska „Metody wywoływania głosek”).
Proszę pamiętać, że kolejność wywoływanych głosek powinna być taka jak w rozwoju mowy dziecka, kolejne głoski powinno się wprowadzać w opozycjach (od najbardziej, do najmniej skontrastowanych), spółgłosek nigdy nie wywołujemy w izolacji, zawsze w sylabach lub wyrazach. Prawidłowa wymowa to element całego systemu językowego. Aby dziecko mogło go prawidłowo nabywać, konieczny jest odpowiedni rozwój funkcji poznawczych. Terapia logopedyczna powinna uwzględniać całościowy rozwój dziecka.
Pozdrawiam
Katarzyna Biernacka
Komentarze