Mowa
Witam,
moja 19-miesięczna córeczka nie mówi. Naśladuje dźwięki zwierząt, ale niezbyt dokładnie. Potrafi wskazać dane zwierzątko na obrazku, rozumie polecenia. Gdy coś chce, wskazuje daną rzecz palcem i kiwa głową na tak, gdy nie chce, kręci głową na nie i mówi E. Kontakt wzrokowy bardzo dobry. Była rehabilitowana ze względu na wzmożone napięcie mięśniowe-obwodowo.
W układance potrafi dopasować zwierzątko do odpowiedniego otworu z takim samym zwierzątkiem. Ale czasami jak coś jej się uda lub się z czegoś cieszy, bije brawo. Kupiłam program "Słucham i uczę się mówić", ale jest walka - ona nie chce słuchawek. Jak mam jej pomóc?:-(
Magdalena

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
to, że Pani osiemnastomiesięczna córeczka rozumie i adekwatnie reaguje na mowę, to już dużo. Faktycznie w tym wieku jej słownictwo powinno już przekraczać etap wyrazów dźwiękonaśladowczych i zmierzać w kierunku formułowania prostych zmian.
Program profesor Cieszyńskiej to dobry wybór. Zanim jednak zacznie Pani pracę sama, proszę udać się po poradę jak to robić do certyfikowanego terapeuty pracującego metodą krakowską. Takie gabinety są chyba już w każdym większym mieście. Jeśli nie uda się jednak Pani skorzystać z takiej pomocy, proponuję udać się do dobrego logopedy, a najlepiej neurologopedy, specjalizującego się po prostu w pracy z małymi dziećmi. Zamiast próbować coś zrobić po omacku, proszę uzyskać rzetelne informacje jak to robić.
Działa Pani w dobrym momencie, nie można już zwlekać z rozwojem mowy, także absolutnie proszę się nie zniechęcać.
Serdecznie życzę powodzenia!
Agnieszka Sokołowska