Szanowna Pani Anno,
proponuję zacząć terapię od ćwiczeń uwagi słuchowej i słuchu fonemowego. Polecam także zastosować program słuchowy „Słucham i uczę się mówić – trudne głoski” (www.arson.plwww.arson.pl). Dziewczynka musi słuchać koniecznie w słuchawkach. Oprócz tego ważne są ćwiczenia praksji oralnej, które przygotują narządy artykulacyjne do wypowiadania głosek. Aby ułatwić dziecku prawidłową artykulację można zastosować technikę Gestów Artykulacyjnych (J. Cieszyńska „Metod wywoływania głosek”). Dokładne informacje na temat wywoływania poszczególnych głosek oraz przykłady konkretnych ćwiczeń znajdzie Pani w wyżej wymienionej książce J. Cieszyńskiej.
Proszę także pamiętać, że opóźniony rozwój mowy może wynikać m. in. z zaburzeń słuchu fonemowego, zaburzeń dużej i małej motoryki, zwolnionego tempa formowania się lateralizacji stronnej (lub skrzyżowanej lateralizacji) czy zaburzeń postrzegania (wzrokowego/słuchowego). Dziewczynka może mieć także problemy o charakterze dyslektycznym. Podczas terapii logopedycznej należy uwzględniać wszystkie te aspekty.
Pozdrawiam
Katarzyna Biernacka
Komentarze