Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Praca z dyktafonem

Witam,

dziecko w lipcu skończy 4 lata. Do września było dzieckiem funkcjonującym na swoich zasadach, mówiącymi dużo, ale niewyraźnie i pojedynczymi słowami, nie umiejącym się skupić na zadaniu, nerwowym z dużymi zaburzeniami ze strony motoryki małe i dużej oraz równowagi. Obecni dzięki prowadzonej terapii SI i wprowadzeniu elementów Metody Krakowskiej dziecko zmieniło się nie do poznania. Skupia się na czynności, bardzo poprawiła się motoryka duża i mała itp. Mówi już pełnymi zdaniami i dużo. Odpowiada na pytania. Ma jeszcze problemy z dłuższymi odpowiedziami na pytania i opowiadaniem, co się wydarzyło. Z tego powodu chciałabym ćwiczyć z nią zadaniami z książki "Co dzień łatwiej" i to moje pytania. Dziecko nie czyta jeszcze sylab ani globalnie. Jest na etapie czytania samogłosek. Pytanie dotyczy pracy z dyktafonem i dokładanie etykietek, np: KOTEK PIJE MLEKO, pytania: kto? co robi? co pije? Dziecko umie odpowiadać, ale nie umie czytać. Czy te ćwiczenia mogę wprowadzić czy dopiero jak zacznie czytać? A może to się robi na zasadzie słyszy pytanie i pokazywać jej pytanie, słyszy odpowiedź i pokazywać odpowiedź i dopiero po jakim czasie wymagać, aby samo uzupełniało czy prowadzić ręką i razem uzupełnić czy może najpierw zapoznać ją ze słowami na etykietach i dopiero jak się ich nauczy to prowadzić uzupełnianie odpowiedzi na pytanie?

Natalia
mgr Katarzyna Biernacka - Logopeda, filolog polski

mgr Katarzyna Biernacka

Logopeda, filolog polski

Odpowiedź:

Szanowna Pani Natalio,

 

ćwiczenia można modyfikować. Dobór zadań oraz poziom ich trudności należy dostosować do możliwości i umiejętności dziecka. Wraz z postępami w terapii należy wprowadzać kolejne ćwiczenia oraz zwiększać poziom trudności.

 

Polecam kontynuowanie nauki czytania, dokładne informacje na temat jej etapów znajdzie Pani w poradniku „Kocham uczyć czytać” oraz w książce Prof. Cieszyńskiej „Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci” (rozdział „Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®”). Sukcesy terapeutyczne mogą być osiągnięte, gdy zastosowane zostaną wszystkie elementy terapii Metodą Krakowską® (zostały one szczegółowo opisane w wyżej wymienionej książce Prof. Cieszyńskiej).

 

Pozdrawiam

Katarzyna Biernacka

Zobacz inne porady w tematyce: nauka czytania, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć