Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Sylaby spółgłoska-samogłoska-spółgłoska

Witam,

prowadzimy z dziećmi naukę czytania sylabami. Fajnie przyswajają sylaby otwarte i ich lustrzane odbicia, ale już od zeszytu 4 "Kocham czytać" pojawiają się wyrazy typu spółgłoska-samogłoska-spółgłoska. W jaki sposób wprowadzać je dzieciom, aby je zrozumiały? Może poda Pani jakiś przykład? Czy takie sylaby wprowadzać od razu, także przy tych początkowych zeszytach, czy dopiero po przerobieniu pewnej liczby spółgłosek?

Anna
mgr Katarzyna Biernacka - Logopeda, filolog polski

mgr Katarzyna Biernacka

Logopeda, filolog polski

Odpowiedź:

Szanowna Pani Anno,

 

po opanowaniu przez dzieci materiału z dwóch pierwszych książeczek serii „Kocham czytać”(czyli samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych), czytamy z kolejnych książeczek tylko sylaby otwarte (zakończone samogłoską) ze spółgłoskami P M B L itd. (w takiej kolejności w jakiej pojawiają się w książeczkach), następnie czytamy zestawy samogłoska + sylaba otwarta, a dopiero potem wprowadzamy sylaby zamknięte (zakończone spółgłoską). Dopiero po przejściu tych wszystkich etapów, dzieci będą czytały wyrazy, o których Pani pisze. Dokładne informacje na temat nauki czytania znajdzie Pani w książce Prof. Cieszyńskiej „Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, w rozdziale „Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®”.

 

Pozdrawiam

Katarzyna Gruca

Zobacz inne porady w tematyce: nauka czytania, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć