Szanowna Pani Sandro,
opowiadanie o tym co działo się w żłobku/przedszkolu wymaga od dziecka zdolności narracji, która pojawia się dopiero w wieku przedszkolnym. Narracja jest silnie związana zarówno z językiem, pamięcią, jak i umiejętnościami lewopółkulowymi, gdyż wymaga językowego odtworzenia sekwencji zdarzeń. Aby ułatwić dziecku opowiadanie o różnych zdarzeniach, polecam prowadzenie dziennika wydarzeń. Jest to rodzaj pamiętnika tworzonego wspólnie przez rodzica i dziecko, w którym każdego dnia zapisujemy ważne wydarzenia z życia dziecka (np. urodziny, wyjście do kina, do teatru, do zoo) oraz codzienne sytuacje (np. zakupy, pieczenie ciasta, spacer, wizyta na placu zabaw). Wpisy opatrujemy prostym rysunkami, zdjęciami, zasuszonymi listkami lub kwiatkami, pocztówkami, biletami wstępu, rachunkami za zakupy, czy papierkami po cukierkach. Takie uwiecznianie różnych sytuacji w dzienniku umożliwia dziecku powracanie do minionych zdarzeń i przeżyć oraz opowiadanie o nich innym, ćwiczy użycie czasu przeszłego oraz rozumienie relacji czasowych. Można także poprosić Panią w żłobku, aby narysowała w dzienniku jakieś wydarzenie, które miało miejsce danego dnia, a potem w domu wspólnie z Synkiem próbować o tym opowiadać. O dzienniku wydarzeń pisze dr Elżbieta Ławczys na blogu www.dwujezycznosc.blogspot.com.
Podczas oglądania i czytania bajek należy sprawdzać rozumienie ich treści poprzez zadawanie pytań dziecku.
Więcej informacji na temat rozwoju mowy dziecka znajdzie Pani w książce J. Cieszyńskiej i M. Korendo „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia”. Tam też znajdzie Pani przykłady ćwiczeń ogólnorozwojowych, w tym ćwiczeń pamięci oraz ćwiczeń lewopółkulowych.
Pozdrawiam
Katarzyna Gruca
Komentarze