Warszawa

Porady naszych Ekspertów

3-latek prawie nie mówi

Witam,

mój synek nie chce mówić, mówi zaledwie kilka słów: mama, tata, baba, papa, nie ma, nie, tak, co, co to. Gdy chce pić mówi "pitju", ostatnio złapał słowo "pojechał", którego używa, jeśli zauważy, że kogoś nie ma, albo ktoś poszedł właśnie gdzieś, resztę po swojemu mówi. Odgłosy, jak robią jakieś zwierzątka czy auto, ciuchcia, potrafi powtórzyć, chętnie zaraz je powtarza, ale jeśli chodzi o jakieś słowo, np. pies, kot, miś to będzie patrzył jak ktoś wymawia, rusza ustami, ale nie wydobędzie żadnego słowa z siebie. Nie byliśmy na razie u lekarza, pediatra twierdzi żeby czytać dużo książeczek, od dziecka to robimy co dzień, ale nie dało to żadnych efektów. Słucha, ale za długo nie będzie słuchać, jak zapytam o coś, chętnie wszystko pokaże, gdzie coś jest. Gdy poproszę żeby coś przyniósł, to zrozumie, przyniesie, czy jak się powie, że idziemy się umyć, spać, na podwórko albo żeby zrobić "papa", podać rękę komuś na powitanie czy posłać całuska to także potrafi. Jedynie martwi nas mowa. Pediatra mówi, że ma czas, jedne dzieci pójdą do przedszkola to chwila i się rozgadają, jedne mówią dopiero jak 4 latka mają. Też niektóre osoby mówią, że zaczął późno chodzić, bo jak miał 15 miesięcy. to że później może będzie mówić.

Aga
mgr Katarzyna Biernacka - Logopeda, filolog polski

mgr Katarzyna Biernacka

Logopeda, filolog polski

Odpowiedź:

Szanowna Pani Ago,

 

rozwój mowy Pani Synka jest znacząco opóźniony. Przekonanie, że dziecko „rozgada” się w przedszkolu jest błędne. Powinna Pani niezwłocznie rozpocząć stymulację rozwoju mowy dziecka, ponieważ brak mowy wpływa na dalszy rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny. Powinna Pani jak najszybciej zgłosić się z Synem do specjalisty (na stronie www.szkolakrakowska.pl znajdzie Pani listę terapeutów pracujących Metodą Krakowską®) oraz rozpocząć stymulację w domu poprzez:

-  program słuchowy „Słucham i uczę się mówić” (dziecko musi słuchać codziennie, w słuchawkach),

- serię „Kocham czytać”, która stymuluje spontaniczne wypowiedzi,

- ćwiczenia ogólnorozwojowe opisane w książce J. Cieszyńskiej i M. Korendo „Wczesna interwencja terapeutyczna”.

 

Z otoczenia dziecka należy wyeliminować wszelkie stymulacje prawopółkulowe (zabawki dźwiękowe, radio, smartfon, komputer, tablet, telewizję – nawet gdy jest ona tylko w tle, a dziecko nie patrzy na ekran), ponieważ uniemożliwiają one słuchanie mowy z otoczenia.

 

Pozdrawiam

Katarzyna Gruca


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć