3-latek i trening czystości
Witam,
mój 3-letni syn nie chce wołać siku ani kupę. Mówi i rozumie wszystko. Jeżeli zostawię mu brudne majtki, nie przeszkadza mu to. Bez względu na to, czy kupa jest gęsta czy rzadka. Podobnie, jeżeli się zsika. Absolutnie mu to nie przeszkadza. Kilka razy udało mu się zawołać siku, ale były to raczej epizody niż rutyna. Dodam, że sam chodzi umyć ręce do łazienki, sam zakłada buty, czapkę. Jedynie wówczas, kiedy chodzi bez majtek, sam usiądzie na nocnik. Za chwilę idzie do przedszkola i boję się, że nie będą go tam chcieli. Proszę o pomoc, bo czuję się naprawdę bezsilna. Nie pomaga ani prośba, ani groźba. Na pytanie: "Kiedy zaczniesz wołać siku i kupę na nocnik", odpowiada: "Za dwie godzinki"!
Pozdrawiam,
Bernadeta

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
to, że syn na tym etapie jeszcze nie potrafi dostosować się do zasad treningu czystości, może być niepokojące. Ale jednocześnie należy pamiętać, że dla dużej grupy dzieci nauka korzystania z nocnika jest czasochłonna i trudna. Najlepiej uzbroić się więc w cierpliwość, życzliwie i wytrwale wspierać syna w tej niełatwej nauce: spokojnie powtarzać zasady odstawiania pieluchy, ponawiać próby korzystania z nocnika, nie karać za niepowodzenia, nie ośmieszać, nie porównywać z innymi dziećmi i (chyba najważniejsze) nie poddawać się własnej frustracji.
Polecam też książki do wspólnego czytania z dzieckiem, mogą one być bardzo pomocne - jest wiele takich tytułów, m.in. "Basia, Franek i pielucha" Zofii Staneckiej, "Tupcio Chrupcio. Żegnaj pieluszko" Elizy Piotrowskiej, "Nocnik nad nocnikami" Alony Frankel, "Żegnaj, pieluszko" Bellindy Rodik, "Mój kolega nocnik" Marcina Malickiego czy "Kajtuś na nocniczku".
Jeżeli jednak czuje się Pani zmęczona trudnościami i potrzebuje ani dodatkowego wsparcia, to zalecam konsultację z pediatrą i/lub psychologiem dziecięcym, w celu ustalenia innych sposobów poradzenia sobie z zaistniałą sytuacją, dostosowanych do indywidualnych potrzeb syna.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek