Rozumienie u 4-latka
Witam,
u mojego synka stwierdzono opóźnienie mowy (podejrzewaliśmy autyzm i zwróciliśmy się o pomoc do specjalisty), mieszkamy w UK, syn chodzi do specjalistycznego przedszkola, gdzie pracują wykwalifikowani specjaliści (logopeda, psycholog, pedagog itp.). Syn zrobił bardzo duży progres, chętnie wykonuje polecenia, bierze udział we wszystkich zabawach, bawi się z dziećmi, nawiązał przyjaźń z dziewczynką. Problem pojawia się, gdy pytamy syna co robił np. wczoraj, czasami powie dwa słowa, czasami wymyśla różne rzeczy jakby próbował zgadywać, a zazwyczaj unika tematu i gdzieś odchodzi, zaczyna śpiewać. Panie w przedszkolu powiedziały też, że nie potrafi myśleć abstrakcyjnie i rozwiązywać sam problemów, szuka pomocy u nich albo rezygnuje, jest też mało pewny siebie. Czy to normalne w jego wieku? Bardzo proszę o pomoc.
Pozdrawiam,
Kasia

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
4-latek powinien bez problemów opowiadać o wydarzeniach kończącego się dnia. Ponieważ u Pani synka zdiagnozowano opóźnienie mowy i pewne umiejętności nie pojawiają się same, trzeba je po prostu wypracować. Zdolność narracji jest jedną z nich. Najlepiej ćwiczyć ją za pomocą historyjek obrazkowych czy treści z przeczytanych bajek; po obejrzeniu historyjki lub po przeczytaniu fragmentu książeczki zadajemy dziecku pytania; "kto?", "co robił?", "co było najpierw?", "co było potem?", "dlaczego?" itp. Często dzieci znają dni tygodnia, ale mają trudności z rozumieniem pojęć "wczoraj" czy "jutro", dlatego warto też ćwiczyć linearne przetwarzanie czasu, ściśle związane z treningiem wypowiedzi narracyjnych. Można np. przygotować "skalę dni tygodnia" (elementy układać w poziomie) i za pomocą np. figurki symbolizującej dziecko ćwiczyć, że "skoro dzisiaj jest środa, to wczoraj był wtorek, a jutro będzie czwartek" i powtarzać to ćwiczenie, analogicznie w odniesieniu do innych dni.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł