Szanowna Pani,
4-latek powinien bez problemów opowiadać o wydarzeniach kończącego się dnia. Ponieważ u Pani synka zdiagnozowano opóźnienie mowy i pewne umiejętności nie pojawiają się same, trzeba je po prostu wypracować. Zdolność narracji jest jedną z nich. Najlepiej ćwiczyć ją za pomocą historyjek obrazkowych czy treści z przeczytanych bajek; po obejrzeniu historyjki lub po przeczytaniu fragmentu książeczki zadajemy dziecku pytania; "kto?", "co robił?", "co było najpierw?", "co było potem?", "dlaczego?" itp. Często dzieci znają dni tygodnia, ale mają trudności z rozumieniem pojęć "wczoraj" czy "jutro", dlatego warto też ćwiczyć linearne przetwarzanie czasu, ściśle związane z treningiem wypowiedzi narracyjnych. Można np. przygotować "skalę dni tygodnia" (elementy układać w poziomie) i za pomocą np. figurki symbolizującej dziecko ćwiczyć, że "skoro dzisiaj jest środa, to wczoraj był wtorek, a jutro będzie czwartek" i powtarzać to ćwiczenie, analogicznie w odniesieniu do innych dni.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł
Komentarze