3-latka odmawia nocnika
Witam,
moja córka ma 2latka i 8 miesięcy i nie chce słyszeć o odpieluchowaniu.
Nocnik mamy już długo (niewykorzystany), kupiłam również kolorową nakładkę na toaletę. Świadomość nadchodzącej potrzeby córka ma już od bardzo dawna ale nie załatwi się nigdzie indziej niż w pieluchę. Próba ściągnięcia pieluchy na cały dzień skończyła się apatią, nerwowością i płaczem a co najważniejsze wstrzymaniem wszystkich potrzeb na 8h. Nawet podczas drzemki nie posikała się.
Czy próbować dalej pomimo wstrzymywania czy odpuścić jej na razie ?
Joanna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
to, że córka na tym etapie jeszcze nie potrafi dostosować się do zasad treningu czystości, może być niepokojące. Ale jednocześnie należy pamiętać, że dla dużej grupy dzieci  nauka korzystania z nocnika jest czasochłonna i trudna. Najlepiej uzbroić się więc w cierpliwość i wytrwale wspierać córkę w tej niełatwej nauce:  spokojnie powtarzać zasady odstawiania pieluchy, ponawiać próby korzystania z nocnika, nie karać za niepowodzenia, nie porównywać z innymi dziećmi i nie poddawać się własnej frustracji.
Polecam też książki do wspólnego czytania z dzieckiem, mogą one być bardzo pomocne - jest wiele takich tytułów, m.in. "Basia, Franek i pielucha" Zofii Staneckiej, "Tupcio Chrupcio. Żegnaj pieluszko" Elizy Piotrowskiej, "Nocnik nad nocnikami" Alony Frankel, "Żegnaj, pieluszko" Bellindy Rodik, "Mój kolega nocnik" Marcina Malickiego czy "Kajtuś na nocniczku".
Jeżeli jednak czuje się Pani zmęczona trudnościami i potrzebuje Pani dodatkowego wsparcia, to zalecam konsultację z pediatrą i/lub psychologiem dziecięcym, w celu ustalenia przyczyn problemu oraz sposobów poradzenia sobie z zaistniałą sytuacją.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek