2,5 letni synek nie woła, że chce siusiu
Witam,
Filipek ma 2,5 roku i nie chce pozbyć się pieluchy. Teorię ma opanowaną do perfekcji - na pytanie gdzie się robi siusiu i kupkę, odpowiada że do nocnika.
Na pytanie czy wolno sikać w majteczki, odpowiada że nie. Pierwszą próbę podjęłam latem. Po pewnym czasie nauki przez tydzień wołał siusiu przed załatwieniem się w majtki, ale nagle przestał wołać. Założyłam mu z powrotem pieluszkę. Od czasu do czasu wołał kupkę, podjęłam ponownie próbę, ale nadal sika w majtki i nie przeszkadza mu to. Prowadzam go co jakiś czas na nocniczek i jak zrobi siusiu, dostaje nagrodę. Ja tłumaczę, że jak będzie go kłuło w brzuszku, to żeby wołał że chce siusiu, a w zamian będzie nagroda, jednak nie działają pochwały nagrody ani kary. Nie wiem już co mam robić. Pewnego razu zsikał się na krzesełko, po chwili zszedł z niego i je przechylił. Gdy spytałam co robi, odpowiedział: "bo siusiu jest na krzesełku". Spytałam więc, czy w mokrych majtkach i rajstopkach jest mu wygodnie, na co on odpowiedział, że tak. Proszę o radę.
Agnieszka

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
syn ma dwa i pół roku - jest to bardzo dobra pora na naukę korzystania z nocnika, ale nie oznacza, że dziecko musi już całkowicie mieć tę umiejętność opanowaną. To, że jeszcze nie do końca potrafi dostosować się do zasad treningu czystości, nie wydaje się na tym etapie zbyt niepokojące. Dla dużej grupy dzieci nauka korzystania z nocnika jest czasochłonna i trudna, warto o tym pamiętać.
Najlepiej uzbroić się więc w cierpliwość i wytrwale wspierać syna w tej niełatwej nauce: spokojnie powtarzać zasady odstawiania pieluchy, ponawiać próby korzystania z nocnika i nie poddawać się własnej frustracji.
Polecam też książki dla dzieci, które mogą pomóc - jest wiele takich tytułów,
m.in. "Basia, Franek i pielucha" Zofii Staneckiej, "Tupcio Chrupcio. Żegnaj pieluszko" Elizy Piotrowskiej, "Nocnik nad nocnikami" Alony Frankel, "Żegnaj, pieluszko" Bellindy Rodik, "Mój kolega nocnik" Marcina Malickiego czy "Kajtuś na nocniczku".
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek