Brak gaworzenia u 7-miesięcznego dziecka
Dzień dobry Pani Profesor,
jestem zaniepokojona brakiem gaworzenia u mojej prawie 7-miesięcznej córki. Córeczka, w ogóle mało wokalizowała w stosunku do rówieśników. Obecnie często głuży, ale zazwyczaj same samogłoski, zmieniając intonację, "aaa", "eee", ale ciągle brakuje spółgłosek i sylab. Sylaby pojawiają się sporadycznie, jak włoży rączkę do buzi lub jakiś przedmiot. Kilka tygodni temu zdarzyło się jej powiedzieć mama i to wszystko. W tej chwili głośno pokrzykuje oraz bawi się wargami jak przy udawaniu dźwięku silnika. Lubi jak jej śpiewam i czytam bajki, ale nie próbuje nawet powtarzać po mnie żadnych dźwięków. Jako noworodek miała wiotkość krtani, ale obecnie objawy ustąpiły.
Proszę o informację, czy powinnam wdrożyć jakiś program słuchowy, czy brak gaworzenia na tym etapie to poważne opóźnienie w rozwoju?
Pozdrawiam,
Dorota

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Doroto,
zawsze brak ważnego etapu w rozwoju dziecka powinien nas skłaniać do rozpoczęcia stymulacji. Każde opóźnienie wpływa na dalszy rozwój dziecka. Córeczka jest już na tyle duża, że będzie można założyć jej słuchawki na 1,5 minuty, około 3 razy dziennie. Proszę nie oczekiwać natychmiastowych powtórzeń podczas słuchania, ale z pewnością podczas zabawy, czy spaceru powinna Pani obserwować coraz częściej sylaby.
Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi  ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ważne są także ćwiczenia słuchowe z użyciem zabawkowych zwierzątek. Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów  zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury.
Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska