Brak gaworzenia u dziecka 9,5-miesiecznego
Pani Profesor,
piszę, gdyż mam obawy co do mojego synka. Ma 9,5 miesiąca i nie gaworzy. W ciągu dnia pojawiają się "bbbb, bu", czasami "kika", czasem mają charakter komunikacyjny, np. gdy synek chciał bańki, wskazał na nie, robił "bbb" i patrzył na mnie domagając się takiej zabawy. Natomiast prawie zawsze dźwięki pojawiają się, gdy przyłoży sobie do ust kubeczek, trąbkę, ma w buzi smoczek od niekapka. Synek komunikuje się ze mną gestem wskazywania, często wydaje z siebie wtedy dźwięk "EE, yy", patrzy na mnie domagając się jakiejś zabawki. Cieszy się, gdy ja nazwę i mu podaje lub czasem tylko nazwę. Poproszony, wskazuj ok. 30 rzeczy w domu, lubi to robić. Generalnie reaguje na swoje imię, chociaż zdarza się, że tego nie robi. Dzieli uwagę, np. gdy znajdzie okruszek na podłodze, cieszy się i patrzy w moja stronę. Lubi książeczki, czasem domaga się czytania 5-6 razy tego samego. Lubi, gdy dziele mu słowa na sylaby, śmieje się z tego. Naśladuje ruchy, pukanie klockiem o klocek, składanie rączek do piosenki, macha rączką w rytm piosenki, robi halo-halo, zakłada sobie miskę na głowę (takie mamy czasem pomysły), gdy zrobi coś śmiesznego i widzi naszą pozytywna reakcję to powtarza tę czynność, np. robi "akuku" chowając się za firankę, odkręca krem itp. Natomiast nie naśladuje nic w obrębie twarzy. Potrafi cmokać, jednak robi to sam do siebie. Kontakt wzrokowy dobry. Dodam, że miał podcinane wędzidełko językowe, jednak chyba zabieg został wykonany niedostatecznie dobrze, gdyż nie może wystawić języka poza obręb ust.
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
bez względu na przyczyny, które spowodowały zahamowanie rozwoju mowy powinna Pani rozpocząć stymulację, bo Synek powinien już wypowiadać sylaby i łączyć je w ciągi. Wydaje się, że pozostałe funkcje rozwijają się zgodnie z oczekiwaniami, ale tym bardziej musi dziwić ta dysharmonia, wynikająca z kłopotów w gaworzeniu samonaśladowczym. Proszę włączyć program słuchania wypowiedzi językowych Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Proszę na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl, na kanale You Tube obejrzeć filmy z małymi dziećmi. Najmłodszy ma 16 miesięcy, ale zobaczy Pani jakie rezultaty daje wczesna stymulacja.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska