Droga Pani Agnieszko,
bez względu na przyczyny, które spowodowały zahamowanie rozwoju mowy powinna Pani rozpocząć stymulację, bo Synek powinien już wypowiadać sylaby i łączyć je w ciągi. Wydaje się, że pozostałe funkcje rozwijają się zgodnie z oczekiwaniami, ale tym bardziej musi dziwić ta dysharmonia, wynikająca z kłopotów w gaworzeniu samonaśladowczym. Proszę włączyć program słuchania wypowiedzi językowych Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Proszę na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl, na kanale You Tube obejrzeć filmy z małymi dziećmi. Najmłodszy ma 16 miesięcy, ale zobaczy Pani jakie rezultaty daje wczesna stymulacja.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Komentarze