Serie Słucham i uczę się mówić, Kocham czytać - jak z nich korzystać
Witam serdecznie,
jestem mamą 5 letniego syna, u którego stwierdzono opóźniony rozwój mowy. Obecnie syn mówi już dużo, jednak niewyraźnie. Dodatkowo ma trudności z koncentracją. Chciałam pomóc dziecku poprzez terapię w domu. Kupiłam z serii "Słucham i uczę się mówić" sylaby i rzeczowniki oraz na razie 5 pierwszych części Kocham czytać. Zastanawiam się jak zgrać ze sobą obie te serie (ćwiczenia słuchowe z nauką czytania). Czy powinnam dziecku puszczać od razu całą płytę, czy puszczać tylko te nagrania z głoskami/literami, które będziemy przerabiać podczas nauki czytania? Czy puszczając w całości płytę, nie namieszam dziecku w głowie? I czy zawsze należy podczas słuchania patrzeć na obrazki i podpisy w książeczce? Nie wiem jak się zabrać za te ćwiczenia. Będę wdzięczna za odpowiedź i cenne wskazówki.
Pozdrawiam,
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
program słuchowy przygotowuje dziecko do prawidłowej artykulacji, Synek powinien słuchać codziennie innej płytki. Warto także dokupić jeszcze jedną  płytkę "Trudne głoski".
Dziecko powinno patrzeć na obrazki i sylaby i powtarzać usłyszane wypowiedzi. Te ćwiczenia stymulują odbiór słuchowy i artykulację. Niech Pani nie namiesza, bo przecież dziecko słyszy codziennie mowę otoczenia i i wówczas nie wybieramy głosek, które dziecko potrafi odczytać, ale mówimy używając wszystkich głosek.
Seria "Kocham czytać" służy do nauki czytania i tu postępujemy zgodnie z instrukcją. Jeśli dziecko rozpoznaje niektóre sylaby, idziemy dalej, bo nie chodzi o wypracowanie perfekcyjnego rozpoznawania, ale o wyrobienie nawyku patrzenia i odczytywania sylaby.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska