Nauka czytania - brak chęci nauki u dziecka
Pani Jagodo,
po raz kolejny chciałabym uzyskać od Pani poradę. Jędruś dzięki temu, że słuchał płytki "Słucham i uczę się mówić", zaczął mówić dość wyraźnie, choć w mowie spontanicznej jeszcze zdarza się, że popełnia błędy i nie stosuje trybu przypuszczającego. Poza tym ma problemy manualne, niechętnie rysuje, szlaczki też kiepsko mu wychodzą. Ostatnio policzył tylko do pięciu i mówi, że nie pamięta dalej, chociaż wcześniej dodawał i odejmował do 10.
Ciężko mu też nauczyć się miesięcy. Próbuję już dłuższy czas uczyć go czytać metodą sylabową i na razie rozpoznaje sylaby z literkami P,M, lecz nie wszystkie sam przeczyta. Syn obecnie uczęszcza do zerówki, niechętnie podchodzi do sylabek, nie lubi robić nic, co związane by było z nauką, nawet w zabawie.
Tracę nadzieję, że on w ogóle nauczy się czytać. Jak długo powinnam z nim trenować jedną książeczkę? Jak pomóc mu lepiej rozwijać się intelektualnie?
Synek mówi, że w przedszkolu jako jedyny nie słyszy pierwszej literki. Gdy Pani pyta, na jaką literę jest wyraz kaczka, on mówi że na "a". Proszę o odpowiedź.
Izabela

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Izabelo,
każde dziecko może nauczyć się czytać, a nawet pokochać czytanie,byle nie wymagać: głoskowania, nazywania liter i słuchania tego co jest na początku, w środku i na końcu wyrazu.
Nazywanie liter ("es", "em", "el") tylko utrudni dziecku naukę czytania. Wyraz "sok" zostanie odczytany jako: esoka, co nie pozwoli dziecku zrozumieć, co przeczytało. Głoskowanie też nie jest prawidłowym sposobem nauki czytania, wówczas dziecko czyta "syoky". Należy dzielić wyrazy na sylaby, tak właśnie należy uczyć czytać.
Polecam podręcznik do klasy pierwszej "Kocham szkołę" - z Wydawnictwa WIR (www.wir-wydawnictwo.com). Podręcznik oraz ćwiczenia do niego są w pełni zgodne z podstawą programową. Komplet zawiera także poradnik dla rodziców i oddzielnie dla nauczyciela.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska