Jak oduczyć dziecko głoskowania?
Witam,
moja 5-letnia córeczka już od ponad pół roku czyta głoskując. W dużej mierze jest to moja wina, gdyż już w wieku 3 lat, poprzez zabawy i gry nauczyłam ją liter. Jako 4-latka czytała proste zdania głoskując. W tym samym czasie w przedszkolu pojawiły się pierwsze ćwiczenia z głoskowania. Sądziłam więc, że jest to dobry sposób na naukę. Obecnie córka czyta dość szybko głoskując. Rozumie przeczytane przez siebie teksty, odpowiada na zadane pytania, jednakże nie potrafię "przestawić" jej teraz na czytanie sylabowe. Bardzo proszę o pomoc. Czy jest szansa, aby dziecko z głoskowania "przeszło" na czytanie sylabowe? Jak to zrobić?
Pozdrawiam,
Milena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Mileno,
niestety czeka Panią trudne zadanie. Głoskowanie jest bardzo nieefektywną metodą czytania. Nazywanie liter ("es", "em", "el") utrudnia dziecku naukę czytania. Wyraz "sok" jest odczytywany jako: esoka, co nie pozwala dziecku zrozumieć, co przeczytało. Głoskowanie też nie jest prawidłowym sposobem nauki czytania, wówczas dziecko czyta "syoky". Gdy przyjdą dłuższe teksty i trudne wyrazy dziecko zniechęca się do czytania.
Powinna Pani wrócić do szybkiego rozpoznawania sylab w całości ("Sylaby inaczej" - www.centrummetodykrakowskiej.pl). Może też Pani skorzystać z dwóch ostatnich części programu "Moje sylabki" (www.wir-wydawnictwo.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska