Jak zdobyć orzeczenie o kształceniu specjalnym?
Witam,
jestem mamą 7-letniego Alexa. Syn powtarza klasę pierwszą, równocześnie diagnozowałam go w P.P.P, na centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego. Skierowano mnie na badania do lekarza - otrzymałam zaświadczenie lekarskie. Rozpoznanie: Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego. Dokument trafił do P.P.P i pani pedagog powiedziała, że sporządzą opinię o dziecku. Dlaczego nie orzeczenie? Czy syn nie podlega pod kształcenie specjalne ?
Pozdrawiam,
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
orzeczenie o kształceniu specjalnym uzyskują dzieci z obniżoną sprawnością intelektualną, dzieci z afazją lub autyzmem. Gdyby Syn miał stwierdzoną afazję (zaburzenia rozumienia i nabywania języka) wówczas mógłby takie orzeczenie uzyskać, jeśli mowa rozwija się prawidłowo, to kłopoty w nauce czytania są w tym wypadku skutkiem Centralnego Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego. Takie dziecko nie może uczyć się czytać przez głoskowanie, ani nazywanie liter. Musi uczyć się czytać sylabami, rozpoczynając od wielkich liter.
Polecam podręcznik do klasy pierwszej "Kocham szkołę" - z Wydawnictwa WIR (www.wir-wydawnictwo.com). Podręcznik oraz ćwiczenia do niego są w pełni zgodne z podstawą programową. Komplet zawiera także poradnik dla rodziców i oddzielnie dla nauczyciela.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska