Porady naszych Ekspertów
Rozwój mowy u 2-letniej dziewczynki
Witam serdecznie,
córka ma 27 miesięcy - ciążą przebiegła prawidłowo, jednakże końcówka ciąży niedopilnowana przez lekarza - prawdopodobnie przez ok. miesiąca córka nie dostawała odpowiedniej ilości pokarmu, urodziła się z masą 2200 g w 39 tyg. ciąży (poród naturalny, 10 pkt w skali Apgar). Według lekarzy córka nie byłaby znacznie większa (ja mam 154 cm wzrostu a mąż 170 cm). Na USG przez ciemiączko wyszła mała zmiana w lewej półkuli (lekkie niedotlenienie), po kilku miesiącach na powtórnym USG zmiana się "wchłonęła". Córka miała lekkie napięcie mięśniowe barków - była rehabilitowana, zaczęła sama siadać w 9 miesiącu, chodzić w 14 miesiącu, a sama poszła dopiero w 16 miesiącu. Z córką jest wspaniały kontakt - wszystko rozumie, wykonuje wszystkie polecenia, uwielbia się przytulać i całować. Jest bardzo delikatna i uważna, obserwuje inne dzieci i czasem się z nimi bawi, ale zdecydowanie lepiej się bawi z osobami dorosłymi. Córka ze względu na swoje gabaryty (85 cm wzrostu i 11 kg wagi) dosyć odbiega w sprawności fizycznej od swoich rówieśników - jest bardzo ostrożna, ale bawi się na placu zabaw jak inne dzieci tylko ostrożniej. Bawi się także w gotowanie, wozi lale w wózku, układa puzzle (z moją pomocą), umie zbudować wieżę z kilku klocków (klocki typu lego na razie jej nie interesują), bawi się rożnymi figurkami - laleczki śpią, kąpią się czy chodzą po schodach. Nie przepada za rysowaniem na kartce - woli po swojej tablicy. Nie przepada też za malowaniem farbami. Córka potrafi zająć się sobą podczas zabawy. Córka potrafi wskazać części ciała (w tym brwi, rzęsy, kolano). Zna większość zwierzątek - bez problemu wskazuje wszystkie zwierzątka w książeczce. Bez problemu także wskazuje inne obrazki - części garderoby, kolory, kształty, osoby (chłopiec, dziewczynka, babcia - każda starsza Pani jest babcią etc.), różne meble, różne czynności, tj. tańczenie, śpiewanie. Używa przeciwieństw - duży-mały, mokry-suchy, wesoły-smutny. Używa zaimków - tam, tu. Zna imiona postaci z książeczek, imiona rodziców, dziadków. Uwielbia książeczki, a także wymyślone przeze mnie opowiadania na dobranoc - pamięta jakie nadałyśmy imiona i jakie zwierzątka mają bohaterowie. Córka powtarza praktycznie wszystko, ale bardzo dużo wyrazów mówi po swojemu (nawet nie tyle po swojemu, co są to mocno zniekształcone prawidłowe słowa). Oczywiście dużo też mówi poprawnie. Córka łączy dwa wyrazy: "mamo chodź (oć)", wymienia dwa imiona swoich kotów jak są obok siebie: Kika (imię kota) je, Kika siusiu (kot korzysta z kuwety) etc. Czasem zdarzy jej się połączyć 3 - "Mamo oć tu". Jest na etapie "Sama" - dużo chce robić sama i wtedy mówi "Zosia sama". Martwi mnie trochę mimo wszystko jej mowa - niby zna tyle wyrazów, ale dużo wymawia po swojemu. Niby łączy już dwa wyrazy, ale chyba powinna już to robić płynniej. Dodatkowo jej rozwój fizyczny jest jaki jest - przez to, że jest taka ostrożna i delikatna, nie wariuje jak inne dzieci. Jej Pani neurolog mówi, że do 3 r.ż. powinna nadrobić tę dysproporcję w rozwoju fizycznym. Czy powinnam bardziej zadbać o rozwój mowy? Jeżeli tak, to jakie Pani proponuje ćwiczenia?
Anna
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
myślę, że warto skorzystać z pomocy logopedy, który dokładnie oceni rozwój mowy Pani córeczki i zaproponuje odpowiednie ćwiczenia. Proszę nie bać się wizyty u tego specjalisty, problemy córeczki nie są głębokie, więc wizyta nie będzie dla niej nieprzyjemna czy stresująca.
Z poważaniem,
Magdalena Gawe
Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej.
CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie.
Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu.
Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
Komentarze