Agresja u 2,3-letniej córeczki
Dzień dobry,
zwracam się z problemem bicia, gryzienia, drapania przez moja córkę, która ma obecnie 2 lata i 3 miesiące. Ja tylko coś nie jest po jej myśli zaraza macha rączką, by uderzyć, nie zwraca uwagi nawet kogo uderza. Potrafi podczas zabawy uderzyć inną dziewczynkę, a później zaczyna płakać. Potrafi o tym mówić, np. że biła Ulę. Nie wiem, czy możemy ją jakoś karać, ponieważ nie chce przeprosić, ale po namowach zdarza się, że się ugnie i przeprosi. Do tego jest strasznie uparta. Dodatkowo pojawił się problem - wydaje się nam, że podczas jazdy wózkiem, córka się onanizuje, ponieważ łapie się za przyrodzenie i jest wyłączona i bardzo się denerwuje jak się jej przeszkadza, dzieje się tak tylko w tym wózku, nawet ostatnio jak zobaczyła wózek potrafiła pokazać, co tam robi, mimo że nikt nie pytał. Bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuję.
Ewelina

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
córeczka jest w wieku, w którym powinna znać komunikat "nie wolno".  Proszę ustalić z nią zasady postępowania np. "nie wolno bić dzieci", "nie wolno rodziców" oraz spokojnie i konsekwentnie je egzekwować, nawet mimo córeczki "uporu". Nie musi jej Pani tłumaczyć dlaczego nie wolno, nie wolno i już. Ważne, by się Pani "nie łamała", nie dawała manipulować płaczom czy histerii. Zachowania agresywne czy masturbacja mogą świadczyć o towarzyszącym córeczce napięciu, postawienie i przestrzeganie granic (nawet mimo początkowego buntu) powinno pomóc się jej uspokoić. Karanie rzadko daje efekty, należy za to chwalić za dobre zachowanie. Życzę cierpliwości i wytrwałości!
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł