Dziecko czterojęzyczne - od czego zacząć?
Szanowna Pani,
bardzo proszę o poradę w jakiej kolejności wprowadzać naukę języka w przypadku naszego dziecka (niedługo przyjdzie na świat) lub w jakim języku się porozumiewać. Jestem Polką, mój mąż Węgrem i ze sobą rozmawiamy po angielsku, ale obecnie mieszkamy w Niemczech i tu nasze dziecko będzie wychowywane. Daje nam to 4 języki. Obojgu nam zależy, by dziecko mówiło w naszych ojczystych językach, by mogło porozumieć się z dziadkami i rodziną.
W domu z kolei „panuje” język angielski, a potem na przyjdzie jeszcze język niemiecki. Proszę o opinię w jakiej kolejności wprowadzać języki tak, by dziecku nie zrobić krzywdy. Z góry dziękuję za pomoc.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
z pewnością się Wam uda, skoro tak wcześnie rozpoczynacie świadomą stymulację rozwoju języka dziecka, co oznacza także stymulację rozwoju intelektualnego.
Na początek dwa najważniejsze języki: polski i węgierski. Każde z Was, już teraz powinno mówić do dziecka (trzeba wybrać dwa, trzy wierszyki i powtarzać je kilka razy dziennie, tata mówi "do brzucha"). Pani powinna jeszcze zastosować program słuchowy (słuchawki do brzucha dziecka) - Program "Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl).
Po urodzeniu każde z Rodziców mówi konsekwentnie w swoim języku dopóki dziecko nie opanuje podstaw gramatyki nie powinno iść do przedszkola niemieckiego. Język niemiecki i tak poprzez edukację stanie się językiem funkcjonalnie pierwszym. Z językiem angielskim dziecko się osłucha, ale radzę uczyć dopiero od około 5 roku życia.
Proszę spojrzeć na pomoce i artykuły na stronie
www.centrummetodykrakowskiej.pl i obejrzeć filmy na kanale You Tube,
pokazujące wczesną stymulację funkcji wzrokowych niemowlęcia.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska