Zestaw Sylaby i rzeczowniki
Moja 2-letnia córka wypowiada kilka słów. Potrafi kilkanaście, ale nie bardzo chce je wypowiadać. Chciałabym zakupić książeczkę i płyty "Sylaby i rzeczowniki". Czy ona pomoże? Jak mam ją uczyć przy ich pomocy? Słuchawki na uszy i niech się osłucha? Czy książeczki powinnam przeglądać i czytać razem z nią? Czy i płyty i ksiazeczki? Odpytywać? Proszę mi wytłumaczyć " na chłopski rozum", jak ma ta nauka wyglądać.
Justyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Justyno,
w każdej książeczce jest instrukcja dla rodzica. Dwulatek powinien słuchać 3 razy dziennie po 3-4 minuty, w słuchawkach. Dorosły pokazuje obrazki i odwraca kartki. Nei wolno odpytywać, nie wolno mówić do dziecka: "powiedz" ani "powtórz".
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska