Pismo lustrzane u 7-latka
Witam,
mój syn Szymon uczy się bardzo dobrze. Skończył 2 lata zerówki i teraz jest w pierwszej klasie. Czyta od drugiej zerówki, płynnie i samodzielnie, bezproblemowo. Problem to pisanie - bazgrze niesamowicie, a do tego potrafi odwrócić litery np. pisze wyrazy z "ch" i przy piątym wyrazie odwraca "c". Liczy, liczy i przy którymś działaniu odwraca 3 lub 6, notorycznie we własnym podpisie odwraca "s"; mimo ćwiczeń zdarza mu się odwracać literki i cyferki mimo, iż np. napisze obok dobrze 5 razy a potem odwraca.
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo, przepraszam za długi czas oczekiwania na odpowiedź, moje liczne podróże do dzieci polonijnych (właśnie wróciłam z Korei) zabrały ostatnio cały mój czas.
Trudności Synka mogą wynikać z dominacji lewego oka (już w przedszkolu należy przeprowadzić diagnozę dominacji stronnej). Takie problemy występują też często u dzieci z dysleksją, które co prawda mogą nauczyć się doskonale czytać, ale pisanie zarówno pod względem ortograficznym, jak i graficznym sprawia im jeszcze wiele problemów.
Radzę poćwiczyć z użyciem pomocy "Kocham się uczyć - odwracamy obrazki" (www.we.pl) oraz Agnieszka Bala - Stymulacja Prawej i Lewej Półkuli Mózgu Zeszyt ćwiczeń 2 - Analiza, synteza wzrokowa i odwrócenia (www.arson.pl).
Jeśli chłopiec musi przepisywać kilka razy ten sam wyraz, to proszę się nie dziwić, ze uwaga 7 spada. Tak nie powinno się ćwiczyć ortografii. Polecam "Symultaniczne ćwiczenia ortograficzne" - Wydawnictwo Edukacyjne - www.we.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska