Mowa mojego syna - 4 latka
Mój syn Oskar (4 lata) ma pewne problemy z mową. Mieszkam za granicą, wiec uczy się jednocześnie 2 języków. Niestety w żadnym z nich nie jest naprawdę dobry. Oskar nie używa zdań złożonych, nie używa czasu przeszłego ani przyszłego, czasem mam wrażenie, że nie rozumie, co się do niego mówi. Oprocz tego ssie kciuka. Pisze, je lewą ręką. Jego mowa szczególnie po polsku jest bardzo niewyraźna. Górne ząbki przednie ma dosyć wysunięte do przodu, ale nie wiem czy jest to spowodowane ssaniem kciuka, gdyż on urodził się już z tak ukształtowana szczęka. Logopedzi tu mówią, żeby się nie przejmować, że on się nauczy w przyszłości. Czy mogłaby nam pani jakoś pomóc? Dziękuję
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
przede wszystkim należy "powalczyć" z kciukiem, bo to bardzo niekorzystnie wpływa na układ języka podczas artykulacji i powoduje wadę wymowy. Z pewnością powinna Pani rozpocząć działania stymulujące nie tylko rozwój gramatyki, ale także artykulacji.
Radzę zastosować słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska