Mó 3-letni synek mało mówi
Witam serdecznie,
mam ogromny problem z moim synkiem. Za miesiąc skończy 3-lata, a praktycznie w ogóle nie mówi. Są to tylko pojedyncze wyrazy typu: "mama, tata, baba, dziadzia, nie, tak, dada, bum bum, kółko, oko" i są one wypowiadane, jeśli on to widzi, czyli woła "tata, tata", jeśli mąż wróci z pracy lub pokazuje na zdjęciu. Naśladuje zwierzęta. Jak najbardziej rozumie, co się do niego mówi, wykonuje polecenia i nieraz mam wrażenie, że jest aż za mądry i cwany. Lubi się bawić, nie ma jakichś stereotypowych zachowań typu: dobór kolorów samochodzików, układanie w rzędzie. Myślę, że jego zabawa jest całkiem normalna. Ogląda bajki, ale może bez nich żyć, nie skupia jakoś szczególnej uwagi na to, jeśli mu je wyłączę. Chętnie wtedy zajmie się czymś innym i wspólnie się pobawi. Jest mi jednak bardzo trudno z tym że nie mówi... i ta presja rodziny i znajomych jeszcze bardziej mnie nakręca. Reaguje na swoje imię, pocałuje, "ukocha", utrzymuje kontakt wzrokowy, także myślę, że nie jest z nim nic nie tak poza ta mową. Próbowałam z nim jakoś ćwiczyć, powtarzać sylaby, ale on nie chce a zmuszać go nie mogę. Proszę pomóżcie. Co mam robić. Podkreślę , że mam 6-letniego syna, który w wieku 2 lat już mówił pełnymi zdaniami, śpiewał piosenki i recytował wierszyki, dlatego tym bardziej jest mi tak trudno, że drugi synek tego nie potrafi...
Emilia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Emilio,
dziecko trzyletnie, które nie mówi, nie rozwija się normatywnie, Pani przecież to wie, patrząc na rozwój starszego Syna.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?","Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ważne są też ćwiczenia manualne Agnieszka Bala - Stymulacja Prawej i Lewej Półkuli Mózgu: Zeszyt ćwiczeń 4 - Grafopercepcja oraz Zeszyt ćwiczeń 7 - Planowanie ruchu ręki (www.arson.pl)
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska