Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Ocena rozwoju 14-miesięcznego chłopca

Witam,

proszę o ocenę rozwoju mojego 14-miesięcznego synka. Urodził on się z hipoxią i wrodzonym zapaleniem płuc, był pod opieką neurologa do 10 miesiąca i był systematycznie rehabilitowany. Pani doktor stwierdziła, że jego rozwój jest prawidłowy. Bardzo wcześnie zaczął siedzieć i raczkować (6 miesiąc) oraz chodzić (9 miesiąc). Synek zaczął mówić /"mama i tata, baba, dada, ptak, daj/", ale już od miesiąca przestał. Możliwe, iż ma to związek z ząbkowaniem i infekcjami gardła, katarem. Teraz na nowo zaczyna mówić /"tata/". Byliśmy z nim u laryngologa, który stwierdził powiększenie migdałów i trzeci migdał. Badanie według pani doktor wskazało obniżenie słuchu w prawym jak i lewym uchu. Teraz zamierzamy udać się do lepszego specjalisty i dowiedzieć, co dokładnie się tam dzieje. Synek reaguję na polecenia i swoje imię. Słyszy niskie i wysokie dźwięki (tak nam się wydaje), ma ulubioną bajkę "Dobranocny ogród". Staram się ograniczyć telewizje, jak tylko się da, ale czasami nie da się go inaczej nakarmić. Dużo mówię i czytam synkowi, śpiewam, ganiam i spaceruje pokazując mu świat. Synek nie lubi mniejszych dzieci, płacze jak one krzyczą czy piszczą. Kocha za to starsze dzieci i może się z nimi bawić na okrągło. Pokazuje palcem i ciągnie za rękę jak czegoś chce. Lubi samochody szczególnie takie prawdziwe. Martwi nas to, że więcej teraz mruczy i jęczy niż mówi. Boję się, że spowodowane jest to przerostem migdałów. Synek nie bardzo lubi gryźć. Lubi rysować razem ze mną i patrzeć jak gotuję. Jest wesołym, uśmiechniętym dzieckiem, bardzo rozwiniętym fizycznie. Proszę o ocenę rozwoju naszego synka.

Danuta
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Danuto,

 

przede wszystkim Synek nie może oglądać telewizji. Nawet 6 minut. Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran.


Oto lektury, wyniki badań naukowych powinny Panią przekonać:
Michel Desmurget, (2012) Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls

 

Przerost trzeciego migdałka może spowodować niedosłuch, ale to nie tłumaczy regresu w rozwoju mowy, nadwrażliwości na hałas, wybiórczych zainteresowań i nienormatycwnych zachowań głosowych (mruczenie i jęczenie).

Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl


Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć