Drogi Panie Rafale,
oczywiście że może Pan natychmiast rozpocząć ćwiczenia, a nawet powinien Pan, bo czasu już zostało niewiele.
Oto sugestie do terapii:
Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki, Przyimki, Rzeczowniki-fleksja (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Jeśli będą kłopoty z wymową głosek sz, ż, cz, dż i r to jeszcze zeszyt z płytką -"Trudne głoski"
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ćwiczenia manualne - Agnieszka Bala - Stymulacja Prawej i Lewej Półkuli Mózgu; Zeszyt ćwiczeń 7 - Planowanie ruchu ręki oraz, Zeszyt ćwiczeń 4 - Grafopercepcja (www.arson.pl).
Uczenie nazw kolorów, gdy dziecko ma kłopoty z opanowaniem systemu językowego to niepotrzebny stres dla Pana i dziecka. Synek ma uczyć się słów i wyrażeń potrzebnych do działania.
Może Pan skorzystać z pomocy: "Kategoryzacje" (Wydawnictwo WIR"
Warto ćwiczyć analizę i syntezę na materiale linearnym ("Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl) oraz "Układanki tematyczne" - www.konferencje-logopedyczne.pl)
Wszystkie ćwiczenia stolikowe poprawią koncentrację.
Proszę pamiętać o tym, że niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze